MODEL PEMBELAJARAN DIRECT INSTRUCTION TERHADAP HASIL BELAJAR AKUNTANSI

Main Author: Rijal Lubis, Khairunnisa
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: FKIP UMN ALWASHLIYAH , 2020
Subjects:
Online Access: https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/443
https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/443/366
Daftar Isi:
  • The learning model refers to the approach that will be used, including the learning objectives, the stages in learning activities, the learning environment, and classroom management. Direct Instruction Learning Model is a direct learning model specifically designed to support student learning processes related to declarative knowledge and well-structured procedural knowledge that can be taught with a pattern of activities that are step by step, step by step.   The formulation of the problem in this study is "Are the learning outcomes of students who learn using the Direct Instruction Learning Model higher than the learning outcomes of students who learn to use the Conventional Model. The results of data analysis in this study obtained t count 40,2291 and t table 2,0042 so that t count> t table (40,2291> 2,0042), this shows that the hypothesis that the author has specified in this study is acceptable. That is, the learning outcomes of students who learn using the Direct Instruction method are higher than the learning outcomes of students who learn using conventional methods. In line with these conclusions, researchers suggested that accounting teachers apply Direct Instruction learning methods in the teaching and learning process, especially on accounting subjects.  
  • Model pembelajaran mengacu pada pendekatan yang akan digunakan, termasuk di dalamnya tujuan-tujuan pembelajaran, tahap-tahap dalam kegiatan pembelajaran, lingkungan pembelajaran, dan pengelolaan kelas. Model Pembelajaran Direct Instruction adalah model pembelajaran langsung yang dirancang khusus untuk menunjang proses belajar siswa yang berkaitan dengan pengetahuan deklaratif dan pengetahuan procedural yang terstruktur dengan baik yang dapat diajarkan dengan pola kegiatan yang betahap, selangkah demi selangkah. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah Apakah hasil belajar siswa yang belajar menggunakan Model Pembelajaran Direct Instruction lebih tinggi dibanding dengan hasil belajar siswa yang belajar menggunakan Model Konvensional. Hasil analisis data dalam penelitian ini diperoleh t hitung 40,2291 dan t tabel 2,0042 sehingga t hitung> t tabel (40,2291 >2,0042) , hal ini menunjukan bahwa hipotesis yang sudah penulis tentukan didalam penelitian ini dapat diterima. Artinya, hasil belajar siswa yang belajar menggunakan model Direct Instruction lebih tinggi dibanding dengan hasil belajar siswa yang belajar menggunakan model konvensional. Sejalan dengan kesimpulan tersebut peneliti menyarankan kepada para guru akuntansi agar menerapkan model pembelajaran Direct Instruction dalam proses belajar mengajar khususnya pada mata pelajaran akuntansi.