MANAJEMEN SUPERVISI AKADEMIK DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU
Main Authors: | ., Cecep, Sulaeman, Devi, ., Nasem |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
LPPM STIE Muhammadiah Bandung
, 2018
|
Online Access: |
http://journal.stiemb.ac.id/index.php/mea/article/view/626 http://journal.stiemb.ac.id/index.php/mea/article/view/626/280 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study was to determine the impact of academic supervision management in improving teacher performance. This research method uses qualitative research with research studies using a descriptive analysis method approach based on field research (Field Research). The results of this study indicate that the implementation of academic supervision management to improve teacher performance is more directed at the performance appraisal achieved by the teacher. Evaluation of academic supervision programs that have been implemented in aspects of teacher development, teacher professional guidance and training, teacher performance appraisal and monitoring of 8 national education standards. Efforts and corrective measures of the problems faced by supervisors and their weaknesses in implementing academic supervision for improving teacher performance, which leads to increased personal competence of supervisors, the willingness of teachers to be motivated and change towards improving performance Improved procedures and trying to suggest to policy makers to support increased teacher professionalism. Performance appraisal is a formal system used to periodically assess performance, and the results can be used for decision making in the context of development, reward, planning, compensation and motivation.
- Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dampak manajemen supervisi akademik dalam meningkatkan kinerja guru. Metode penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan kajian penelitian menggunakan pendekatan metode deskriptif analisis berdasarkan penelitian lapangan (Field Research). Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa implementasi manajemen supervisi akademik untuk peningkatan kinerja guru, lebih mengarah pada penilaian kinerja yang dicapai oleh guru. Evaluasi program supervisi akademik yang telah dilaksanakan baik aspek pembinaan guru, bimbingan dan pelatihan professional guru, penilaian kinerja guru maupun pemantauan 8 standar pendidikan nasional. Upaya dan langkah-langkah perbaikan dari masalah yang dihadapi pengawas dan kelemahannya dalam melaksanakan supervisi akademik untuk peningkatan kinerja guru, yang lebih mengarah pada peningkatan kompetensi personal pengawas, kemauan guru untuk termotivasi dan merubah menuju peningkatan kinerja Perbaikan prosedur dan berusaha mengsulkan kepada para pemangku kebijakan untuk mendukung peningkatan profesionalitas guru. Penilaian kinerja merupakan sistem formal yang digunakan untuk menilai kinerja secara periodik, dan hasilnya dapat digunakan untuk pengambilan keputusan dalam rangka pengembangan, pemberian reward, perencanaan, pemberian kompensasi dan motivasi.