Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Elektronika Melalui Model Pembelajaran Jigsaw

Main Author: Marpaung, Albiner
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: JURNAL GLOBAL EDUKASI , 2017
Online Access: http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/51
http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/51/48
Daftar Isi:
  • Abstract: the purpose of this study is to improve learning outcomes through the jigsaw learning model of control circuits on electronic subjects. Subjects in this study are students of class VII-2 SMP Negeri 1 Pulau rakyat academic year 2016/2017. The results of research in cycle I obtained the average value of students by 75.61 with the percentage of classical learning completeness of 73.61%. The results of research in cycle II obtained the average value of students of 84.93 with the percentage of classical learning completeness of 92.3%. It can be concluded that there is an increase in learning outcomes through jigsaw learning model of the control circuit on the subjects of electronics in students of class VII-2 SMP Negeri 1 Pulau Rakyat academic year 2016/2017. Keywords: jigsaw, electronics, control circuit Abstrak: : tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar melalui model pembelajaran jigsaw tentang rangkaian kontrol pada mata pelajaran elektronika. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII-2 SMP Negeri 1 Pulau Rakyat Tahun Ajaran 2016/2017. Hasil penelitiaa pada siklus I diperoleh nilai rata-rata siswa sebesar 75,61 dengan persentase ketuntasan belajar klasikal sebesar 73,61%. Hasil penelitiaa pada siklus II diperoleh nilai rata-rata siswa sebesar 84,93 dengan persentase ketuntasan belajar klasikal sebesar 92,3%.Dapat disimpulkan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar melalui model pembelajaran jigsaw tentang rangkaian kontrol pada mata pelajaran elektronika pada siswa kelas VII-2 SMP Negeri 1 Pulau Rakyat Tahun Ajaran 2016/2017 Kata kunci: jigsaw, elektronika, rangkaian kontrol