Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Media Gambar
Main Author: | Rayanta, Dian |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
JURNAL GLOBAL EDUKASI
, 2018
|
Online Access: |
http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/167 http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/167/126 |
Daftar Isi:
- Abstract: This study aims to describe the improvement of the ability of students of class IX-1 SMP Negeri 1 Buntu Pane in understanding the history of the money after following the learning designed by using this image media, students are expected to be able to describe the history of the money well. In this class action research, students are said to be successful in learning when it has achieved the value of classical learning completeness of 70. The subjects of this study are students of class IX-1 SMP Negeri 1 Buntu Pane. The research design used is a classroom action research design conducted in two cycles. Data collection research using test techniques. The result of this research is there is improvement of student ability in IPS study on class IX-1 students of SMP Negeri 1 Buntu Pane starting from cycle I and cycle II. The student's average score increased from 76.80 to 82.22. The result of IPS cycle I study test with average score reached 76.80 included in the category enough because it is in the range of values 61-75. IPS learning test results in cycle II obtained an average value of 82.22. Based on these data can be seen that the average value is included in either category that is within the range between 76-90. Achieving the score means it has met even exceed the target set. Keywords: pictures, money Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kemampuan siswa kelas IX-1 SMP Negeri 1 Buntu Pane dalam memahami sejarah terjadinya uang setelah mengikuti pembelajaran yang didesain dengan menggunakan media gambar ini, siswa diharapkan mampu mendeskripsikan sejarah terjadinya uang dengan baik. Dalam penelitian tindakan kelas ini, siswa dikatakan berhasil dalam pembelajaran apabila telah mencapai nilai ketuntasan belajar klasikal sebesar 70. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IX-1 SMP Negeri 1 Buntu Pane. Desain penelitian yang digunakan adalah desain penilitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus. Pengumpulan data penelitian menggunakan teknik tes. Hasil dari penelitian ini adalah terdapat peningkatan kemampuan siswa dalam belajar IPS pada siswa kelas kelas IX-1 SMP Negeri 1 Buntu Pane mulai dari siklus I dan siklus II. Nilai-rata-rata siswa meningkat dari 76.80 menjadi 82.22. Hasil tes belajar IPS siklus I dengan nilai rata-rata mencapai 76.80 termasuk dalam kategori cukup karena berada pada rentang nilai 61-75. Hasil tes belajar IPS pada siklus II didapat nilai rata-rata sebesar 82.22. Berdasarkan data tersebut dapat diketahui bahwa nilai rata-rata tersebut termasuk dalam kategori baik yakni berada dalam rentang antara 76-90. Pencapaian skor tersebut berarti sudah memenuhi bahkan melampaui target yang sudah ditetapkan. Kata kunci: gambar, uang