Cyber Public Relations Activities pegipegi.com in Improving Brand Awareness

Main Author: Susilo, Anindita
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: LPPM Stikosa - AWS , 2020
Subjects:
Online Access: https://spektrum.stikosa-aws.ac.id/index.php/spektrum/article/view/61
https://spektrum.stikosa-aws.ac.id/index.php/spektrum/article/view/61/36
Daftar Isi:
  • In the globalization era, technological development plays a huge impact on various aspects, for example, the development of online travel agents in Indonesia. One of the most widely used online travel agents in Indonesia is Pegipegi.com. This is proven from the results of the DailySocial.id survey, which states that Pegipegi.com ranks third for airplane ticket purchases (27.47%) and trains (24.06%), and fifth for hotel bookings (19.47%). In early 2018, Pegipegi.com also managed to get two awards, namely as Silver Champion in the Indonesia WOW Brand 2018 event and Netizen Online Reservation Choice in the Indonesia Netizen Brand Choice Award 2018. This study aims to determine the implementation of cyber PR in online travel agents (Pegipegi.com) in increasing brand awareness so that it can be input for other online travel agents. The method used in this research is descriptive qualitative. Data were collected through interviews. The results showed that Digital Public Relations activities carried out by Pegipegi.com to increase brand awareness is by collaborating with online media in the form of advertorial writing and utilizing media assets owned in the form of social media and blogs specifically for the world of travel. One of the activities that are quite interesting to the public is the writing competition on social media (writing competition) and collaborating with YouTube accounts and social media from the Key Opinion Leaders (KOL).
  • Perkembangan teknologi pada era globalisasi ini memberikan dampak yang sangat besar pada berbagai aspek, salah satunya adalah berkembangnya agen perjalanan online di Indonesia. Salah satu agen perjalanan online yang banyak digunakan di Indonesia adalah Pegipegi.com. Hal ini terbukti dari hasil survei DailySocial.id yang menyatakan bahwa Pegipegi.com berada pada urutan ketiga untuk pembelian tiket pesawat (27,47%) dan kereta (24,06%), dan urutan kelima untuk pemesanan hotel (19,47%). Di awal tahun 2018, Pegipegi.com juga berhasil mendapatkan dua penghargaan yaitu sebagai Silver Champion dalam acara Indonesia WOW Brand 2018 dan Netizen Online Reservation Choice dalam acara Indonesia Netizen Brand Choice Award 2018. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi cyber PR agen perjalanan online (pegipegi.com) dalam meningkatkan brand awareness agar dapat menjadi masukan bagi agen perjalanan online lainnya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan metode pengumpulan data berupa wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aktivitas Digital Public Relations yang dilakukan oleh Pegipegi.com untuk meningkatkan brand awareness adalah dengan melakukan kerjasama dengan media online dalam bentuk penulisan advertorial dan memanfaatkan media asset yang dimiliki berupa media sosial dan blog yang khusus untuk dunia travel. Salah satu kegiatan yang cukup menarik masyarakat adalah kegiatan lomba menulis di media sosial (writing competition) dan berkolaborasi dengan akun Youtube dan media sosial dari para Key Opinion Leaders (KOL).