THE USE OF SCAFFOLDED READING EXPERIENCE STRATEGY TO TEACH READING COMPREHENSION OF SPOOF TEXTS
Main Authors: | Sukmawati, Rahmi, ., Sudarsono, Rosnija, Eni |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa
, 2016
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/15548 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/15548/13684 |
Daftar Isi:
- Abstract: The research was conducted to find out the effectiveness of using Scaffolded Reading Experience Strategy to teach English reading comprehension on spoof texts to Year-11 students of “SMA Wisuda Pontianak” in Academic Year 2015/2016. The research method was a quasi-experimental research with one group as experimental group and another group as the control group. The subject of the research was class XIIPA as experimental group and class XISOS as control group. The research data were collected by a test. Both groups were given pre-test and post-test to measure the students’ ability of reading comprehension. The data was analyzed by effect size formula. The obtained effect size was 0.95. It was larger than 0.51 but less than 1.00 and be categorized as moderate. Thus, the effectiveness of Scaffolded Reading Experience Strategy to teach English reading comprehension of Spoof texts to Year-11 students of “SMA Wisuda Pontianak” in Academic Year 2015/2016 was moderate. Key words: Scaffolded Reading Experience, Spoof Texts. Abstrak: Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui efektivitas dari strategi Scaffolded Reading Experience untuk mengajar pemahaman membaca bahasa Inggris pada teks deskriptif untuk siswa kelas sebelas "SMA Wisuda Pontianak" di tahun ajaran akademik 2015/2016. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi-eksperimental dengan satu kelompok sebagai kelompok eksperimen dan kelompok lain sebagai kelompok kontrol. Subyek penelitian adalah kelas XIIPA sebagai kelompok eksperimen dan kelas XISOS sebagai kelompok kontrol. Data penelitian dikumpulkan dengan tes. Kedua kelompok diberi pre-test dan post-test untuk mengukur kemampuan siswa dari membaca pemahaman. Data dianalisis dengan rumus effect size. Effect size yang diperoleh adalah 0.95. Jumlah ini lebih besar dari 0.51 tetapi kurang dari 1.00 dan dikategorikan sebagai moderat atau sedang. Dengan demikian, efektivitas staretgi Scaffolded Reading Experience untuk mengajar pemahaman membaca bahasa Inggris pada teks deskriptif untuk siswa kelas sebelas "SMA Wisuda Pontianak" tahun ajaran akademik 2015/2016 adalah moderat atau sedang. Kata Kunci: Scaffolded Reading Experience, Teks Spoof.