Efektivitas Teknik Role playing Dalam Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Bullying Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Surabaya
Main Authors: | Atikah, Jihan Fairuz, Wirastania, Aniek |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Universitas Nusantara PGRI Kediri
, 2022
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/efektor-e/article/view/17824 https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/efektor-e/article/view/17824/3045 |
Daftar Isi:
- The Cases of bullying that occur in Indonesia have increased every year. Data from the KPAI (Indonesian Child Protection Commission) East Java is included in the list of provinces that increase bullying cases yearly. This research aims to test the effectiveness of role-playing techniques in group guidance on bullying behavior in class VIII students of SMP Negeri 5 Surabaya. Bullying is a problem that must be overcome immediately in order not to cause victims from various circles. Bullying has a significant impact on a person's psyche. This research method uses quantitative research methods with the type of pre-experimental research. This research method uses quantitative research methods. The research design in this study used a one-group pre-test and post-test design given to class VIII students with high bullying behavior scale scores. This study uses non-parametric data analysis techniques with the Wilcoxon test. The results of the comparison of the scores on the bullying behavior scale before being given treatment and after being given treatment showed a significant effect, and that result, there was an effect of role-playing techniques in group guidance services on the bullying behavior of class VIII students of SMP Negeri 5 Surabaya.
- Kasus bullying yang terjadi di Indonesia mengalami peningkatan setiap tahunnya, data dari KPAI (komisi perlindungan anak Indonesia) Jawa Timur termasuk dalam daftar provinsi yang memiliki peningkatan untuk kasus bullying setiap tahunnya. Tujuan penelitian ini, untuk menguji keefektifan teknik role playing dalam bimbingan bimbingan kelompok terhadap perilaku bullying siswa kelas VIII SMP Negeri 5 Surabaya. Bullying merupakan permasalah yang harus segera diatasi agar tidak menimbulkan korban dari berbagai kalangan. Bullying memberikan pengaruh yang sangat besar pada psikis seseorang. Metode penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian pre-eksperimen. Rancangan penelitian dalam penelitian ini menggunakan one grup pre-test post-test design yang diberikan kepada peserta didik kelas VIII dengan perolehan skor skala perilaku bullying tinggi. Penelitian ini menggunakan teknik analisis data non parametic dengan uji Wilcoxon. Hasil perbandingan dari perolehan skor skala perilaku bullying sebelum diberikan treatment dan sesudah diberikan treatment menunjukkan pengaruh yang signifikan, dan dari hasil tersebut maka terdapat pengaruh teknik role playing dalam layanan bimbingan kelompok terhadap perilaku bullying siswa kelas VIII SMP Negeri 5 Surabaya.