PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS LITERASI SAINS UNTUK SISWA SMP PADA TEMA TEKNOLOGI

Main Authors: Latip, Abdul, Permanasari, Anna
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Faculty of Education and Teacher Training, UIN (State Islamic University) Syarif Hidayatul , 2019
Subjects:
Online Access: http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/edusains/article/view/1761
http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/edusains/article/view/1761/2196
Daftar Isi:
  • Abstract The aim of the study is to develop the multimedia learning based on scientific literacy for junior high school students on the theme of technology. Moreover, the study was also done to examine the effectiveness of the multimedia in enhancing students’ scientific literacy. Multimedia in science learning can create more meaningful learning process, so the vision of scientific literacy can be achieved. This study used research and development (R&D) methods with ADDIE design (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The stage of analysis, design, and development are a development stage of multimedia learning based on scienctific literacy. The implementation and evaluation stage are the stage of implementation multimedia in science teaching in SMP Cimahi. Multimedia learning based on scienctific literacy on the theme of technology has a design that adapts to the scientific literacy from PISA, there are context domain, competence of science domain and scientific knowledge domain. The use of multimedia learning based on scienctific literacy can enhance students’ scienctific literacy for 65,64%. In the competence of science domain for 62.35%, scientific knowledge domain for 57.02% and students attitude toward for 60,12%. AbstrakPenelitian ini bertujuan mengembangkan dan mengetahui efektifitas penggunaan multimedia pembelajaran berbasis literasi sains untuk siswa SMP pada tema Teknologi. Multimedia dalam pembelajaran sains dapat menciptakan proses pembelajaran yang lebih bermakna, dengan demikian visi literasi sains yaitu membekali siswa dengan pengetahuan konsep sains yang benar serta mampu menerapkan konsep sains pada fenomena kehidupan sehari-hari dapat tercapai. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (R&D) dengan desain ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation), tahap analysis, design, dan development merupakan tahap pengembangan multimedia pembelajaran berbasis literasi sains. Sementara tahap implementation dan evaluation merupakan tahap penerapan multimedia dalam pembelajaran di salah satu SMP Negeri di Kota Cimahi. Multimedia pembelajaran berbasis literasi sains pada tema teknologi memiliki desain yang menyesuaikan dengan domain literasi sains yaitu konteks, kompetensi sains dan pengetahuan sains. Penggunaan multimedia pembelajaran berbasis literasi sains dapat meningkatkan literasi sains siswa secara keseluruhan sebesar 65,64%. Sementara itu pada domain kompetensi sains peningkatannya sebesar 70,1%, domain pengetahuan sains sebesar 63,7% dan domain sikap siswa terhadap sains sebesar 60,12%.Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/es.v7i2.1761