PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI DENGAN TEKNIK AKROSTIK

Main Authors: triswanto, dwi, Mujiyanto, Gigit, Ivana, Laili
Other Authors: UMM
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Department of Indonesia Language and Literature Teaching, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta , 2019
Subjects:
Online Access: http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/dialektika/article/view/11039
http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/dialektika/article/view/11039/pdf
Daftar Isi:
  • Abstract: This classroom action research aims to describe the results and learning process of writing poetry by looking at the building elements using an acrostic technique. This research consists of two cycles. The technique used to analyze data is quantitative and qualitative descriptive. The subject of this research is Class X Students of SMA Negeri 7 Malang. The results of the study found that (1) learning completeness showed an increase of 12.75% and (2) the results of students' writing learning showed an increase from the average value of 67,7% in the first cycle to 80.05 in the second cycle. Based on these results the use of the acrostic technique is recommended for learning to write poetry in high school.Abstrak: Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk mendeskripsikan hasil dan proses pembelajaran menulis puisi dengan memerhatikan unsur pembangunya menggunakan teknik akrostik. Penelitia ini terdiri dari dua siklus. Teknik yang digunakan untuk menganalisis data adalah deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Subjek penelitian ini ialah Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Malang. Hasil penelitian menemukan bahwa (1) ketuntasan pembelajaran menunjukkan peningkatan sebesar 12,75% dan (2) hasil pembelajaran menulis siswa menunjukkan peningkatans dari nilai rata-rata 67,7% pada siklus pertama meningkat menjadi 80,05 pada siklus kedua. Berdasarkan hasil tersebut penggunaan teknik akrostik direkomendasikan untuk pembelajaran menulis puisi di SMA.