THE EFFECT OF LEARNING MOTIVATION AND PARENTS’ ROLE ON THE ACHIEVEMENT INDEX IN PGMI STUDENTS' ONLINE LEARNING

Main Authors: Pramusinta, Yulia, Faizah, Silviana Nur
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Department of Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Islam Negeri Alauddin Makass , 2022
Subjects:
Online Access: https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/view/24375
https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/view/24375/14963
Daftar Isi:
  • Abstract COVID-19 became a problem in Indonesia, especially in education. The whole educational level ranging from basic to higher education is required to learn from home or online. This study aimed to find: (1) the learning motivation effect on the Achievement Index (AI), (2) the parents’role effect on AI, and (3) the interaction of learning motivation and parents’ role in AI. This research used a descriptive quantitative method with a google form survey approach. The sample in this study was 154 students of PGMI study program for the even semester in 2020/2021. The analysis technique used was multiple linear regression analysis to test three hypotheses. The results showed that: (1) there was an influence of learning motivation on students' AI, (2) there was an influence of parents' role on AI, and (3) there was an interaction between learning motivation and parents' role in students' AI.
  • Abstrak Pada masa pandemi virus Covid-19 yang melanda seluruh warga dunia terutama di Indonesia menjadi masalah tersendiri khususnya pada bidang pendidikan. Seluruh jenjang pendidikan mulai dari pendidikan dasar hingga pendidikan tinggi diharuskan melaksanakan pembelajaran dari rumah atau daring. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh motivasi belajar terhadap Indeks Prestasi (IP), (2) pengaruh peran orang tua terhadap IP, dan (3) interaksi antara motivasi belajar dan peran orang tua terhadap IP. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif deskriptif dengan pendekatan survei google form. Sampel pada penelitian ini adalah mahasiswa prodi PGMI sebanyak 154 mahasiswa semester genap 2020/2021.Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi linier berganda untuk menguji tiga hipotesis. Hasil penelitian menunjukan bahwa: (1) terdapat pengaruh motivasi belajar terhadap IP mahasiswa, (2) terdapat pengaruh peran orang tua terhadap IP, dan (3) terdapat interaksi antara motivasi belajar dan peran orang tua terhadap IP mahasiswa.