Effectiveness Of Seesaw As A Digital Learning Innovation To Improve Student Information Literacy

Main Authors: Hasanah, Uswatun, Zulela, Edwita, Januar, Ahmad, Perdana, Agung
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas PGRI Adi Buana Surabaya , 2020
Subjects:
Online Access: http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa/article/view/2425
http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa/article/view/2425/2218
Daftar Isi:
  • This study aims to analyze the effectiveness of seesaw as a digital learning innovation to improve student information literacy. This type of research method used is a quantitative method with a quasi-experimental design and uses a one-group pretest-posttest with control group design. The sample used was 100 second semester students of Elementary School Teacher Education, Jakarta State University selected with technique a probability sample. The results of this study prove that the use of-based digital learning seesaw obtained significant values ​​so that it is effectively used in improving student information literacy. This digital learning design requires students to be selective in analyzing and evaluating information generated from different sources. This research can be used as input for education practitioners, especially lecturers in developing learning that adapts to the needs of the times and still requires students to have information literacy.
  • Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas seesaw sebagai inovasi pembelajaran digital untuk meningkatkan literasi informasi mahasiswa. Jenis metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan desain quasi eksperimen dan menggunakan rancangan one group pretest-posttest with control group design. Sampel yang digunakan adalah 100 mahasiswa semester II Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Jakarta yang dipilih dengan teknik sampel probabilitas. Hasil penelitian ini membuktikan bahwa penggunaan pembelajaran digital berbasis seesaw diperoleh nilai yang signifikan sehingga efektif digunakan dalam meningkatkan literasi informasi mahasiswa. Desain pembelajaran digital ini menuntut mahasiswa untuk selektif dalam menganalisis dan mengevaluasi informasi yang dihasilkan dari sumber yang berbeda. Penelitian ini dapat dijadikan masukan bagi para praktisi Pendidikan khususnya dosen dalam mengembangkan pembelajaran yang menyesuaikan dengan kebutuhan zaman dan tetap menuntut mahasiswanya untuk memiliki literasi informasi.