Analysis of Railway Travel Safety Perceptions of Machinist Work Stress in Yogyakarta Tugu Station

Main Author: Damayanti, Ajeng Tyas
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Politeknik Perkeretaapian Indonesia Madiun , 2018
Online Access: https://jurnal.api.ac.id/index.php/jpi/article/view/24
https://jurnal.api.ac.id/index.php/jpi/article/view/24/10
Daftar Isi:
  • The availability of qualified human resources will affect the safety of rail travel. Guaranteed safety of this trip materialized from the minimum number of train accidents that occurred. In identifying the causes of train accidents, the human error factor is largely the main cause. This is what causes human resources to become an important concern in the operation of trains. Data were collected by using questionnaires consisting of perception questionnaire on railway safety and work stress. Interviews were used to complete the questionnaire results. Data analysis was done by regression analysis to know the influence of safety perception to work stress. The results showed that 77% of the respondents had low safety perception, while the other 23% had high perception of safety. As many as 70% of machinists have high work stress, while 30% have low work stress. Safety perception proved to be related to work stress experienced by machinist. This is indicated by a variable of -, 338 which states that the relationship between perception of safety proved to have a relationship with job stress of 0.338 with a negative relationship. This relationship analysis is evidenced by Pearson Correlation. Regression analysis obtained correlation coefficient of 0.114 which states that 11.4% work stress is influenced by the perception of safety
  • Ketersediaan sumber daya manusia yang berkualitas akan mempengaruhi keselamatan perjalanan kereta api. Dijamin keselamatan perjalanan ini terwujud dari jumlah minimum kecelakaan kereta api yang terjadi. Dalam mengidentifikasi penyebab kecelakaan kereta api, faktor kesalahan manusia sebagian besar merupakan penyebab utama. Inilah yang menyebabkan sumber daya manusia menjadi perhatian penting dalam pengoperasian kereta api. Data dikumpulkan dengan menggunakan kuesioner yang terdiri dari kuesioner persepsi tentang keselamatan kereta api dan stres kerja. Wawancara digunakan untuk melengkapi hasil kuesioner. Analisis data dilakukan dengan analisis regresi untuk mengetahui pengaruh persepsi keselamatan terhadap stres kerja. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 77% responden memiliki persepsi keselamatan yang rendah, sedangkan 23% lainnya memiliki persepsi keselamatan yang tinggi. Sebanyak 70% masinis memiliki stres kerja yang tinggi, sementara 30% memiliki stres kerja yang rendah. Persepsi keselamatan terbukti berhubungan dengan stres kerja yang dialami oleh masinis. Hal ini ditunjukkan oleh variabel -, 338 yang menyatakan bahwa hubungan antara persepsi keselamatan terbukti memiliki hubungan dengan stres kerja sebesar 0,338 dengan hubungan negatif. Analisis hubungan ini dibuktikan oleh Korelasi Pearson. Analisis regresi diperoleh koefisien korelasi sebesar 0,114 yang menyatakan bahwa 11,4% stres kerja dipengaruhi oleh persepsi keselamatan