Analisis Kemampuan Guru dalam Menerapkan Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) pada Perencanaan Pembelajaran IPA SMP

Main Authors: Alfarizi, Arindra; Program Studi S2 Pendidikan Sains, Pascasarjana Universitas Sebelas Maret, Jl. Ir. Sutami no 36 Kentingan Surakarta, Bramastia, Bramastia; Program Studi S2 Pendidikan Sains, Pascasarjana Universitas Sebelas Maret, Jl. Ir. Sutami no 36 Kentingan Surakarta
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Sebelas Maret Surakarta , 2022
Subjects:
IPA
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snps/article/view/13088
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snps/article/view/13088/9127
Daftar Isi:
  • Abstract:. Science learning is an integrated learning that requires the teacher's role in the implementation of learning, one of which is by integrating science learning with technology according to the Regulation of the Ministry of Education and Culture No. 22 of 2006. This study aims to analyze the teacher’s ability applying Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) in lesson plan at State Junior High Schools in Kebumen District. The sample used are 6 science teachers in 5 state junior high schools in Kebumen District. Data collected by self-assessment, observation and interviews. The results of the self-assessment shows that teacher’s Technological Knowledge (TK) ability is 3.7 in very good category, Pedagogical Knowledge (PK) is 3.7 in very good category, Content Knowledge (CK) is 3.5 in the very good category, Technological Pedagogical Knowledge (TPK) is 3.7 with very good category, Technological Content Knowledge (TCK) is 3.2 in good category, Pedagogical Content Knowledge (PCK) is 3.4 in very good category and Technological Pedagogical Content Knowledge (TCPK) of 3.4 with a very good category. The results of the observation data show that Technological Knowledge (TK) is 78% in good category, Pedagogical Knowledge (PK) is 83% in very good category, Content Knowledge (CK) is 70% in good category, Technological Pedagogical Knowledge (TPK) is 79% in good category, 73% Technological Content Knowledge (TCK) in good category, Pedagogical Content Knowledge (PCK) 78% in good category, Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) 79% in good category. The conclusion of this study is that the science teachers of State Junior High Schools in Kebumen District have implemented TPACK in lesson planning well, but have not implemented it optimally.Abstrak: Pembelajaran IPA merupakan pembelajaran terpadu yang membutuhkan peranan guru dalam penyelenggaraan pembelajaran, salah satunya dengan mengintegrasikan pembelajaran IPA dengan teknologi sesuai Peraturan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan No 22 Tahun 2006. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan guru dalam menerapkan Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) pada perencanaan pembelajaran IPA SMP Negeri di Kecamatan Kebumen. Sampel yang digunakan adalah 6 orang guru IPA di 5 SMP Negeri se-Kecamatan Kebumen. Pengumpulan data dilakukan dengan self-assessment, observasi dan wawancara. Hasil data self-assessment menunjukan kemampuan Technological Knowledge (TK) sebesar 3,7 dengan kategori sangat baik, Pedagogical Knowledge (PK) sebesar 3,7 dengan kategori sangat baik, Content Knowledge (CK) sebesar 3,5 dengan kategori sangat baik, Technological Pedagogical Knowledge (TPK) sebesar 3,7 dengan kategori sangat baik, Technological Content Knowledge(TCK) sebesar 3,2 dengan kategori baik, Pedagogical Content Knowledge (PCK)sebesar 3,4 dengan kategori sangat baik dan Technological Pedagogical Content Knowledge (TCPK) sebesar 3,4 dengan kategori sangat baik. Hasil data observasi menunjukan Technological Knowledge (TK) sebesar 78% dengan kategori baik, Pedagogical Knowledge (PK) sebesar 83% dengan kategori sangat baik, Content Knowledge (CK) sebesar 70% dengan kategori baik, Technological Pedagogical Knowledge (TPK) sebesar 79% dengan kategori baik, Technological Content Knowledge (TCK) sebesar 73% dengan kategori baik, Pedagogical Content Knowledge (PCK) ebesar 78% dengan kategori baik, Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) sebesar 79% dengan kategori baik. Kesimpulan penelitian ini guru IPA SMP Negeri di Kecamatan Kebumen telah menerapkan TPACK pada perencanaan pembelajaran dengan baik, namun belum diterapkan secara optimal.