Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Atom Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Peserta Didik Kelas IXB SMP Negeri 2 Bangsalsari Jember
Main Author: | Anggraeni, Widoretno |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Universitas Nusantara PGRI Kediri
, 2022
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jiped.org/index.php/JSP/article/view/146 https://jiped.org/index.php/JSP/article/view/146/98 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study is to describe the increase in learning outcomes of Natural Sciences on atomic material after applying the Problem Based Learning (PBL) model in class IXB UPTD Education Unit SMP Negeri 2 Bangsalsari Jember in the academic year 2021-2022 Semester 2. The research design used is classroom action research (classroom action research) in two cycles. Each cycle consists of two meetings which include planning, action, observation and reflection. The research subjects are students of class IXB for the academic year 2021-2022 semester 2 with a total of 25 students. The research was conducted from February to March 2022. The data collection method used the test and observation method. The research carried out concluded that the increase in learning outcomes in Natural Science of atomic material after applying the Problem Based Learning (PBL) model in class IXB UPTD Education Unit SMP Negeri 2 Bangsalsari Jember in the 2021-2022 semester 2 academic year, amounted to 24% of the complete results. classical learning, namely the percentage of completeness in the first cycle of 72% increased to 96% in the second cycle. Meanwhile, the average value of students was 15.60 from the first cycle average of 74.80 which increased to 90.44. In addition, the PBL learning carried out also increases the activities of students from the high category.
- Tujuan penelitian ini adalah untuk mendiskripsikan peningkatan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam materi atom setelah diterapkan pembelajaran dengan model Problem Based Learning (PBL) di kelas IXB UPTD Satuan Pendidikan SMP Negeri 2 Bangsalsari Jember tahun pelajaran 2021-2022 Semester 2. Desain penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (classroom action research) dalam dua siklus. Masing-masing siklus terdiri dari dua kali pertemuan yang meliputi perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Subjek penelitiannya peserta didik kelas IXB tahun pelajaran 2021-2022 semester 2 dengan jumlah peserta didik sebanyak 25 peserta didik. Penelitian dilaksanakan pada bulan Februari sampai dengan Maret 2022. Metode pengumpulan datanya menggunakan metode tes dan observasi. Penelitian yang dilaksanakan ini menyimpulkan bahwa peningkatan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam materi atom setelah diterapkan pembelajaran dengan model Problem Based Learning (PBL) di kelas IXB UPTD Satuan Pendidikan SMP Negeri 2 Bangsalsari Jember tahun pelajaran 2021-2022 semester 2, sebesar 24% dari ketuntasan hasil belajar secara klasikal yaitu persentase ketuntasan siklus I sebesar 72% meningkat menjadi 96% pada siklus II. Sedangkan nilai rata-rata peserta didik sebesar 15,60 dari rata-rata siklus I sebesar 74,80 meningkat menjadi 90,44. Selain itu pembelajaran PBL yang dilaksanakan juga meningkatkan aktivitas peserta didik dari kategori tinggi.