Peningkatan Kreativitas Berkarya Seni Rupa Materi Penerapan Ragam Hias pada Bahan Tekstil Melalui Praktik Membatik dengan Teknik Lukis Siswa Kelas VII A SMP Negeri 2 Panggul
Main Author: | Jatmika, Surya Hadi Widi |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Universitas Nusantara PGRI Kediri
, 2022
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jiped.org/index.php/JSP/article/view/136 https://jiped.org/index.php/JSP/article/view/136/100 |
Daftar Isi:
- In the material of Applying Ornaments to Artificial Materials, many students of class VII A are found who are unable to develop their creativity in applying decoration to textile media through batik work because students do not feel interested in the material so that the results are not satisfactory. This is evidenced by the 28 students of class VII A consisting of 13 male students and 15 female students, 9 students or 32% of students who completed their studies, while 19 students who did not complete their studies or 67.8% with an average grade 66. The value obtained by the student has not reached the KKM for Cultural Arts which is set at 70. The purpose of this study is to obtain an objective answer about increasing creativity in the work of Fine Arts in the material Applying Ornaments to Artificial Materials with the indicator that students are able to apply decoration to the media. textiles through batik work using painting techniques in Semester 1 of the 2019/2020 academic year at SMP Negeri 2 Panggul. This research method is classroom action research using the cycle model of Kemmis and Mc. Taggart with four stages in each cycle, namely planning, implementation, action, observation and reflection. Data collection techniques through monitoring results, actions, analysis of learning activities, field notes, and data collection using documentation taken during the learning process. The results of batik creativity with painting techniques obtained in the first cycle is 32% and the second cycle is 85.65%. The average percentage of the monitoring data for the first cycle is 85% and the second cycle is 95%. From the analysis of the data above, it can be concluded that learning by using batik painting techniques can increase students' creativity.
- Pada materi Menerapkan Ragam Hias Pada Bahan Buatan banyak dijumpai siswa kelas VII A yang tidak mampu mengembangkan kreativitasnya dalam menerapkan ragam hias pada media tekstil melalui berkarya batik karena siswa tidak merasa tertarik dengan materi tersebut sehingga hasilnya tidak memuaskan. Hal ini dibuktikan dari 28 siswa kelas VII A yang terdiri dari 13 siswa laki-laki dan 15 siswa perempuan, siswa yang tuntas belajar sebanyak 9 siswa atau 32 % sedangkan siswa yang tidak tuntas belajar sebanyak 19 siswa atau 67,8% dengan rata-rata kelas 66. Nilai yang diperoleh siswa tersebut belum mencapai KKM Seni Budaya yang ditetapkan yaitu 70. Tujuan pada penelitian ini adalah untuk mendapatkan jawaban objektif tentang peningkatan kreativitas berkarya Seni Rupa pada materi Menerapkan Ragam Hias Pada Bahan Buatan dengan Indikator siswa mampu menerapkan ragam hias pada media tekstil melalui berkarya batik dengan menggunakan teknik lukis Semester 1 tahun pelajaran 2019/2020 di SMP Negeri 2 Panggul. Metode penilitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan menggunakan model siklus dari Kemmis dan Mc. Taggart dengan empat tahap setiap siklusnya yaitu perencanaan, pelaksanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Teknik pengambilan data melalui hasil pemantauan, tindakan, analisis kegiatan pembelajaran, catatan lapangan, serta pengumpulan data dengan menggunakan dokumentasi yang diambil pada saat proses pembelajaran. Hasil kreativitas membatik dengan teknik lukis yang diperoleh pada siklus I adalah 32 % dan siklus II adalah 85,65 %. Adapun persentase rata rata data pemantau tindakan siklus I adalah 85% dan siklus II adalah 95%. Dari analisis data di atas dapat disimpulkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan teknik membatik lukis dapat meningkatkan kreativitas siswa.