Diskursus Hermeneutik dalam Paradigma Keislaman dan Kemodernan

Main Author: Nurkhalis, Nurkhalis; Fakultas Ushuluddin dan Filsafat UIN Ar-Raniry, Banda Aceh
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Substantia , 2015
Subjects:
Online Access: http://substantiajurnal.org/index.php/subs/article/view/130
http://substantiajurnal.org/index.php/subs/article/view/130/124
Daftar Isi:
  • Abstract: Muslim scholars’ interests on hermeneutic have led to the development of the Al-Quran interpretation into various models. Hermeneutic has become the icon in modernization of Al-Quran values in which interpretation revolves around transnational and multidimensional perspectives which are sometimes political to advocate humanism, feminism, and pluralism. Based on the literature review, the interpretation of Al-Quran tends to lead to some typologies namely constructive, pro-constructive, reconstructive and deconstructive typologies. The hermeneutic in the constructive typology was introduced by a'immah al-‘arba’ah scholars such as Hanafi, Syafi’i, Hambali and Maliki. Meanwhile, the pro-constructive typology was led by Ghazali, Ibnu Qayyim al-Jauzi, lmam Shatibi, Muhammad ‘Abid al-Jabiri and At-thabari. The hermeneutic in the reconstructive typology was introduced by Ibnu Taimiyah, Muhammad 'Abduh, Hasan Hanafi, Fazlur Rahman, Sayyed Hossein Nasr, Khaled M. Abou al-Fadl and Yusuf Qaradhawi. The hermeneutic in the deconstructive typology refers to the hermeneutic introduced by Arkoun, Muhammad Shahrour, Nasr Hamid Abu Zaid, Abdullah An-Na’im, Amina Wadud, Fatema Memissi, and Asma Barlas.Abstrak: Ketertarikan para cendekiawan Muslim terhadap hermeneutik menjadikan pemahaman Alquran mengalami perkembangan dengan berbagai model interpretasi. Hermeneutik menjadi icon terhadap modernisasi nilai-nilai Alquran di mana interpretasi berkisar pada perspektif transnasional dan multidimensional yang terkadang bersifat politis untuk mencoba mengadvokasi humanisme, feminisme dan pluralisme. Dari telaahan yang dilakukan, interpretasi Alquran dewasa ini cenderung mengarah dalam beberapa tipologi yaitu konstruktif, pro-konstruktif, rekonstruktif dan dekostruktif. Hermeneutik dalam tipologi konstruktif diprakarsai oleh a’immah al-’arba‘ah yaitu Hanafi, Syafi’i, Hambali dan Maliki, sedangkan tipologi pro-konstruktif dapat diarahkan pada hermeneutik yang oleh al-Ghazali, Ibnu Qayyim al-Jauzi, Imam Shatibi, Muhammad ‘Abid al-Jabiri dan At-thabari. Hermeneutik dalam tipologi rekostruktif diprakarsai oleh Ibnu Taimiyah, Muhammad ‘Abduh, Hasan Hanafi, Fazlur Rahman, Sayyed Hossein Nasr, Khaled M. Abou al-Fadl dan Yusuf Qaradhawi. Hermeneutik dalam tipologi dekonstruktif mengacu pada hermeneutik yang digagas oleh Arkoun, Muhammad Shahrour, Nasr Hamid Abu Zaid, Abdullah An-Na’im, Amina Wadud, Fatema Mernissi dan Asma Barlas..Keywords: Hermeneutik, paradigma, Islam