Consumer Community in Islamic Economic Study

Main Author: Setiawan, Iwan
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Sultan Amai Gorontalo , 2020
Subjects:
Online Access: http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/view/926
http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/view/926/979
Daftar Isi:
  • This article aims to describe the material needs, welfare, consumer society, and consumption in Islam. The results of the study show that consumption is a very important economic activity in human life. In fulfilling their needs, the consumer society should not only satisfy individual interests (self-interest), but must consider social welfare and benefits. Islam offers a balanced consumption pattern that is neither tabdjir nor ishraf. Consumption in the view of Islam is not merely an activity to meet material needs, but includes the fulfillment of spiritual aspects, namely worship of Allah SWT so that prosperity in the world and the hereafter is achieved. The concept of consumption is full of values, clear and broad goals, principles and ethics. The implication is that consumption activities should be a way and effort to prosper (falah).
  • Artikel ini bertujuan mendeskripsikan materi kebutuhan, kesejahteraan,  masyarakat konsumen, dan konsumsi dalam Islam. Hasil kajian menunjukkan bahwa konsumsi merupakan suatu aktivitas ekonomi yang sangat penting dalam kehidupan manusia. Dalam memenuhi kebutuhan hidupnya, masyarakat konsumen semestinya tidak hanya memuaskan kepentingan individu (self-interest), tetapi harus mempertimbangkan kemaslahatan dan kesejahteraan sosial. Islam menawarkan pola konsumsi yang seimbang yaitu tidak tabdjir dan tidak ishraf. Konsumsi dalam pandangan Islam bukan semata aktivitas memenuhi kebutuhan material, tetapi termasuk pemenuhan aspek spiritual yakni ibadah kepada Allah SWT sehingga kesejahteraan di dunia dan akhirat tercapai. Konsep konsumsi penuh dengan nilai, tujuan yang jelas dan luas, prinsip dan etika. Implikasinya adalah aktivitas konsumsi seyogianya menjadi jalan dan upaya untuk mencapai kesejahteraan (falah).