Epistemology and Ijtihad System's of Ibn Taymiyah In The Book of Majmu 'Al-Fatawa
Main Authors: | Ahmad, La Ode Ismail, Amri, Muhammad |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Sultan Amai Gorontalo
, 2019
|
Online Access: |
http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/view/618 http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/view/618/673 |
Daftar Isi:
- This paper examines Ibn Taymiyah's epistemology in the book Majmu 'al-Fatawa which contains a collection of his fatwas. The results of the discussion can be concluded that Ibn Taymiyah carried out three methods of ijtihad, ijtihad bayani, ijtihad qiyasi and ijtihad Istislahi although not comprehensively from various forms of each method. In general, Ibn Taymiyah's theory in ijtihad offers an inductive thinking method (empirical). Empiric is not only what is done and written by people, but can be in the form of daily life or natural events, but also in the form of verses and hadith. In the present era, a new method of interpreting the Koran, interpretation of mawdu'iy by collecting verses about a problem, then comprehensively understood and then concluded. It seems that this method is in line with Ibn Taymiyah's method of placing nas as empiric, not as a theory, while theory is generated from research.
- Tulisan ini mengkaji tentang epistemologi Ibnu Taymiyah dalam kitab Majmu’ al-Fatawa yang berisi kumpulan fatwa-fatwanya. Hasil pembahasan dapat disimpulkan bahwa Ibnu Taymiyah melakukan tiga metode ijtihad, yakni ijtihad bayani, ijtihad qiyasi dan ijtihad Ijtislahi meskipun tidak secara komprhensif dari berbagai bentuk dari setiap metode. Secara umum, teori Ibnu Taymiyah dalam ijtihad menawarkan metode berpikir induktif (empirik). Empirik bukan hanya apa yang dilakukan dan yang ditulis oleh orang, namun dapat berupa kehidupan sehari-hari atau peristiwa alam, tetapi juga berupa ayat-ayat dan hadis. Dalam era kekinian, sebuah metode baru dalam menafsirkan Alquran, tafsir mawu’iy dengan jalan pengumpulan ayat-ayat tentang suatu masalah, kemudian dipahami secara menyeluruh kemudian diambil kesimpulannya. Tampaknya metode ini sejalan dengan metode Ibnu Taymiyah yang menempatkan nas sebagai empirik, bukan sebagai teori, sedangkan teori dihasilkan dari penelitian.