Construction of Islamic Based Character Education: Study on Bedhol Bhawikarsu at SMAN 3 Malang

Main Author: Faridi, Faridi
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Sultan Amai Gorontalo , 2019
Subjects:
Online Access: http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/view/1065
http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/view/1065/853
Daftar Isi:
  • This research focuses on the process of understanding the implementation of character education in SMA Negeri 3 Malang through Bedhol Bhawikarsu activities. This activity is organized by and for students in rural communities under the guidance of educators. On one hand, this activity is designed with the hope of internalizing normative values character ​​in students. Therefore, this research will understand the design and implementation of character education models based on normative values. This research uses a qualitative approach to produce descriptive data in the form of written, oral, and observable behaviors. Data were collected by interview, observation, and documentation methods, and then analyzed by interactive analysis of Miles and Hubermann. This research concludes character education through the direct implementation of Bedhol Bhawikarsu in society can internalize values ​​such as the values ​​of honesty, tolerance, religiosity, patriotism, hard work, and independence. These character values ​​are forms of values ​​that are sourced from Islamic values. Therefore, the construction of the character education organization will be able to be realized through activities that unravel many Islamic values ​​to be internalized in students.
  • Penelitian ini difokuskan pada proses pemahaman implementasi pendidikan karakter di SMA Negeri 3 Malang melalui kegiatan Bedhol Bhawikarsu. Kegiatan ini diselenggarakan oleh dan untuk siswa di komunitas pedesaan di bawah bimbingan pendidik. Di satu sisi, kegiatan ini dirancang dengan harapan menginternalisasi karakter nilai-nilai normatif pada siswa. Oleh karena itu, penelitian ini akan memahami desain dan implementasi model pendidikan karakter berdasarkan nilai-nilai normatif. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif untuk menghasilkan data deskriptif dalam bentuk perilaku tertulis, lisan, dan dapat diamati. Data dikumpulkan dengan wawancara, observasi, dan metode dokumentasi, dan kemudian dianalisis dengan analisis interaktif Miles dan Hubermann. Penelitian ini menyimpulkan pendidikan karakter melalui implementasi langsung Bedhol Bhawikarsu di masyarakat dapat menginternalisasi nilai-nilai seperti nilai-nilai kejujuran, toleransi, religiositas, patriotisme, kerja keras, dan kemandirian. Nilai-nilai karakter ini adalah bentuk nilai-nilai yang bersumber dari nilai-nilai Islam. Oleh karena itu, pembangunan organisasi pendidikan karakter akan dapat diwujudkan melalui kegiatan yang mengungkap banyak nilai-nilai Islam untuk diinternalisasi pada siswa.