Evaluasi Pembelajaran Daring Dengan Menggunakan Aplikasi Zoom di Masa Pendemi Covid-19 Pada Mata Kuliah Pengantar Asuhan Kebidanan
Main Authors: | Syswianti, Desy, Suryani, Naning, Wahyuni, Tri |
---|---|
Format: | Article info |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
STIKes Karsa Husada Garut
, 2020
|
Online Access: |
http://jurnalskhg.ac.id/index.php/medika/article/view/129 http://jurnalskhg.ac.id/index.php/medika/article/view/129/114 |
Daftar Isi:
- Covid-19 pandemic which is currently affecting almost all countries in the world including Indonesia has an impact on the world of education. An online home study policy was adopted to protect students from Covid-19 exposure. The purpose of this study was to determine students' perceptions of online learning by using the Zoom application in the introductory of midwifery care course, and to determine the effectiveness of learners in terms of student achievement. The research is a descriptive study with a mixed method. The population is all STIKes Karsa Husada Garut students who take introductory of midwifery care courses. The quantitative sample was taken by students in grade 1A. The qualitative sample was taken by 4 students who actively participated in all lecture and communicative activities. Retrieval of data using the final semester exam documentation, and interviews. Data analysis is a qualitative approach with interactive analysis of Miles and Huberman, and a quantitative approach with one sample t test. The results showed that students' perceptions were not good towards learning in introductory of midwifery care courses with the Zoom application during the Covid-19 pandemic, because: 1) the Zoom application requires a large internet quota; 2) There is noise due to microphone quality problems and / or noise interference from the student environment that does not turn off the microphone; 3) students are less focused because learning is done from their homes, because the connection is lost due to bad signals, and there is no direct supervision from the lecturer. Learning in midwifery introductory courses with the Zoom application is not effective when viewed from learning achievements
- Pandemi Covid-19 yang saat ini melanda hampir seluruh negara di dunia termasuk Indonesia membawa dampak pada dunia pendidikan. Kebijakan belajar di rumah secara daring diambil untuk melindungi siswa dan mahasiswa dari paparan Covid-19. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran daring dengan menggunakan aplikasi Zoom pada mata kuliah pengantar asuhan kebidanan, serta mengetahui efektivitas pembelajaran ditinjau dari prestasi belajar mahasiswa. Penelitian merupakan penelitian deskriptif dengan metode campuran (mixed method). Populasi adalah seluruh mahasiswa STIKes Karsa Husada Garut yang mengambil mata kuliah pengantar asuhan kebidanan. Sampel kuantitatif diambil mahasiswa kelas 1A. Adapun sampel kualitatif diambil 4 mahasiswa yang aktif mengikuti seluruh kegiatan perkuliahan, dan komunikatif. Pengambilan data menggunakan dokumentasi nilai ujian akhir semester, dan wawancara. Analisis data pendekatan kualitatif dengan analisis interaktif Miles dan Huberman, dan pendekatan kuantitatif dengan one sample t test. Hasil penelitian diperoleh bahwa persepsi mahasiswa kurang baik terhadap pembelajaran pada mata kuliah pengantar asuhan kebidanan dengan aplikasi Zoom pada saat pandemi Covid-19, karena: 1) aplikasi Zoom membutuhkan kuota internet yang besar; 2) Adanya noise karena masalah kualitas mikrofon dan atau gangguan noise dari lingkungan mahasiwa yang tidak mematikan mikrofon; 3) mahasiswa kurang fokus karena pembelajaran dilakukan dari rumah masing-masing, karena koneksi terputus, karena sinyal buruk, dan tidak ada pengawasan langsung dari dosen. Pembelajaran pada mata kuliah pengantar asuhan kebidanan dengan aplikasi Zoom tidak efektif apabila ditinjau dari prestasi belajar