MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR DENGAN MODEL COURSE REVIEW HORAY (CRH) DI SEKOLAH DASAR

Main Authors: wiyoko, Tri, Aprizan, Aprizan, lasmono, Puji
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: LP3M Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Muara Bungo , 2020
Online Access: http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/mp/article/view/278
http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/mp/article/view/278/180
Daftar Isi:
  • This research is motivated by the low learning outcomes of fifth grade students in the field of science and the low learning activities of students. This study aims to improve the activity and student learning outcomes in class V SD 130 / II Pasir Putih Muara Bungo. The study was conducted in two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection. Research subjects were 24 students. Data collection instruments consisted of observation sheets of student activities and essay questions. Data analysis techniques using qualitative descriptive analysis. The results showed an increase in student activity in the learning process in the first cycle an average of 79.98% and in the second cycle reached 90.77% with very good criteria. Furthermore students who complete their learning outcomes increased by 87.5% with very good criteria. So the application of the Course Review Horay (CRH) model can improve the activities and learning outcomes of science students in class V SD 130 / II Pasir Putih Muara Bungo.
  • Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya hasil belajar siswa kelas V untuk bidang IPA dan rendahnya aktivitas belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa di kelas V SD 130 / II Pasir Putih Muara Bungo. Penelitian dilaksanakan secara dua siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Subjek penelitian sebanyak 24 siswa. Instrumen pengumpulan data terdiri dari lembar observasi aktivitas siswa dan pertanyaan esai. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan terjadi peningkatan aktivitas siswa dalam proses pembelajaran pada siklus I rata-rata 79,98% dan pada siklus II mencapai 90,77% dengan kriteria sangat baik. Selanjutnya siswa yang tuntas hasil belajarnya meningkat sebesar 87,5% dengan kriteria sangat baik. Jadi penerapan model Course Review Horay (CRH) dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar IPA siswa di kelas V SD 130 / II Pasir Putih Muara Bungo.