INTEGRASI KETERAMPILAN ABAD 21 DALAM MODUL SOCIOLINGUISTICS: KETERAMPILAN 4C (COLLABORATION, COMMUNICATION, CRITICAL THINKING, DAN CREATIVITY)
Main Authors: | Trisnawati, Winda Winda, Sari, Arini Kumala |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
LP3M Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Muara Bungo
, 2019
|
Online Access: |
http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/mp/article/view/179 http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/mp/article/view/179/119 |
Daftar Isi:
- Preparing 21st century students to be able to compete in the future, teachers around the world promote several skills to face the challenges of 21st century development. Students need 21st century skills which are known as 4C skills (critical thinking, collaboration, communication, and creativity). Integrating 21st century skills in the learning process effectively becomes very important. Teaching material as a source of learning is needed in this regard. One of the teaching materials is a module. The aim of this research is to develop an integrated Sociolinguistics module on 21st century skills that focus on 4C skills. It aims to find out the suitable of this module as teaching material for students in the English Education Department of STKIP Muhammadiyah Muara Bungo. This research method used research and development (R&D). The research procedure was divided into two, namely preparation and implementation. This research was conducted to students in the fifth semester of the academic year 2019/2020 English Education Department of STKIP Muhammadiyah Muara Bungo. Data collection techniques used questionnaire and observation sheets as instrument. This research data analysis technique used quantitative data analysis techniques and qualitative data analysis techniques. The results showed the recapitulation of assessment aspects from various experts, sociolinguistics lecturer, student questionnaire sheets, and observations sheet. The following are the percentages of the result module eligibility which includes: the results of the material expert validation was 61.3% (good category); the results of the validation of media experts was 75.8% (excellent category); module self-evaluation results by lecturers was 90% (excellent category); field trial observation sheet results was 78.9% (excellent category); and the results of the student questionnaire sheet was 76.3% (excellent category). So the sociolinguistics module which is integrated with 4C skills is appropriate to be used in the learning process.
- Mempersiapkan mahasiswa abad ke-21 untuk dapat bersaing di masa depan, pendidik di seluruh dunia mempromosikan beberapa keterampilan untuk menghadapi tantangan perkembangan abad ke-21. Mahasiswa membutuhkan keterampilan abad ke-21 yang dikenal sebagai 4C yaitu critical thinking (berpikir kritis), collaboration (kolaborasi), communication (komunikasi), dan creativity (kreatifitas). Mengintegrasikan keterampilan abad ke-21 dalam proses pembelajaran secara efektif menjadi sangat penting. Salah satu bahan ajar yang dibutuhkan adalah modul. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan modul Sosiolinguistics yang terintegrasi pada keterampilan abad ke-21 yang berfokus pada keterampilan 4C. Kemudian mengetahui kelayakan modul sebagai bahan ajar untuk mahasiswa di Prodi Pendidikan Bahasa Inggris STKIP Muhammadiyah Muara Bungo. Metode penelitian ini adalah Research and Development (R&D). Prosedur penelitian dibagi menjadi dua, yaitu persiapan dan implementasi. Penelitian ini dilakukan kepada mahasiswa semester lima tahun akademik 2019/2020 Prodi Pendidikan Bahasa Inggris STKIP Muhammadiyah Muara Bungo. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen kuesioner dan lembar observasi. Teknik analisis data penelitian ini menggunakan teknik analisis data kuantitatif dan teknik analisis data kualitatif. Hasil penelitian memperlihatkan rekapitulasi aspek-aspek penilaian dari berbagai valiadasi ahli, dosen sociolinguistics,lembar kuesioner mahasiswa, dan lembang observasi. Berikut merupakan persentasenya: kelayakan modul yang meliputi hasil validasi ahli materi sebesar 61.3% (kategori baik); hasil validasi ahli media sebesar 75.8% (kategori baik sekali); hasil evaluasi diri modul oleh dosen sebesar 90% (kategori baik sekali); hasil lembar observasi uji coba lapangan sebesar 78.9% (kategori baik sekali); dan hasil lembar kuesioner mahasiswa sebesar 76.3% (kategori baik sekali). Maka modul sociolinguistics yang terintegrasi keterampilan 4C ini layak digunakan dalam proses pembelajaran.