EFEKTIVITAS DIRECT METHOD DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS MAHASISWA

Main Authors: hulu, fasaaro, Ambalegin, Ambalegin
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Putera Batam , 2018
Online Access: http://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/basis/article/view/814
http://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/basis/article/view/814/517
Daftar Isi:
  • The purpose of this research is to find out how the ability of students to speak English before and after the experiment of the direct method and whether the students’ speaking ability improve by approaching the direct method directly through mastering grammar, vocabulary and pronunciation by, (Villalobos, 2010). And the experimental research model used is one group of pre-test and post-test experimental design (Cohen, Manion & Morrison, 2007), experimental (O1 X O2) Methods of data collection are consist of observation, interview and recording. Data analysis through grouping and comparison by category; unsatisfied category (US), fair category (F), good category (G), very good category (V) and excellent category (E). The results of the research base on the pre-test were included in the US category = 10 students, F = 26 students, G = 15 students, VG = 2 students and E = 0, no result found and post-test student learning outcomes US = 0, no result found, F = 7 students, G = 22 students, VG = 20 students and E = 4 students. Then the positive effect of using the direct method results is the students' ability in speaking English increased higher, refers to the pre-test results the student ability category found in US categories and no found the same category in the post-test results, the students ability category no result found in category E and the US category.
  • Tujuan dari peneltian ini adalah untuk mengetahui bagaimana kemampuan mahasiswa dalam berbicara (speaking) bahasa inggris sebelum dan setelah menerapkan metode langsung (direct method) dan apakah kemampuan berbicara (speaking) bahasa inggris mahasiswa meningkat melalui penerapan metode langsung atau direct method dalam pengajaran melalui pengukuran kategori penguasaan grammar, vocabulary dan pengucapan oleh, (Villalobos, 2010). Dan model penelitian eksperimen yang digunakan adalah one group pre-test and post test experimental design (Cohen, Manion & Morrison, 2007), experimental (O1 X O2) Metode pengumpulan data menggunakan observasi, interview dan recording serta analisa data melalui pengelompokan dan perbandingan berdasarkan kategori; unsatisfied (US) category, fair (F) category,  good (G) category, very good (VG) category dan excellent (E) category. Hasil dari penelitian pada pre-test ditemukan masuk pada kategori US=10 mahasiswa, F=26 mahasiswa, G=15 mahasiswa, VG= 2 mahasiswa dan E = 0, tidak ada mahasiswa ditemukan dan hasil post-test yakni US = 0, tidak ada mahasiswa ditemukan, F = 7 mahasiswa, G = 22 mahasiswa, VG = 20 mahasiswa dan E = 4 mahasiswa. Maka dampak peningkatan yang positif setelah perlakuan direct method pada pengajaran terhadap kemampuan mahasiswa meningkat cukup tinggi yaitu pada hasil pre-test kategori kemampuan mahasiswa masih terdapat nilai kategori US dan tidak ada mahasiswa yang masuk pada kategori E sedangkan pada hasil post-test, kategori kemampuan beberapa mahasiswa masuk pada kategori E dan kategri US tidak ada lagi.