The Effect of Learning Motivation Towards the Learning Math Result of Junior High School Students

Main Authors: Keban, Maria Lina, Nahak, Selestina, Kelen, Yoseph Pius Kurniawan
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: Fakultas Pertanian, Universitas Timor , 2018
Online Access: https://savana-cendana.id/index.php/SLK/article/view/440
https://savana-cendana.id/index.php/SLK/article/view/440/197
Daftar Isi:
  • This study entitled The effect of learning motivation towards Junior high school students' result of learning math. This study aims at finding out the effect of learning motivation towards students' result of learning Math and how significant/big the learning motivation affects the result of learning Math. The population in this study are the entire students of Junior High School 1 North Insana which consists of 219 students. The sample of this study are all students of grade IX of Junior High School 1 North Insana which consists of 58 students. The variables in this study are students' motivation as the unbound/free variable (X) and the result of learning as the bound variable. The technique of data collection used is test of result of learning and learning motivation questionnaire as the primary data. Simple regression analysis is used to test the hypothesis with the equation of regression as Y=39.11 + 0.51x. After testing with simple regression analysis, it is concluded that there is a strong effect between learning motivation towards the result of learning Math which is shown by the result of the counting of coeficient correlation as 0.715 seen from the interpretation table of correlation coeficient of r score/value and the result of the counting of determination coeficient as 71.5% which means the more the learning motivation the better the learning result
  • Penelitian ini berjudul Pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika siswa SMP. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ada pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika dan berapa besar pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika. Populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa SMP Negeri 1 Insana Utara yang berjumlah 219 orang. Sampel dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas IX SMP Negeri 1 Insana Utara yang berjumlah 58 orang. Variabel dalam penelitian ini terdiri dari motivasi siswa sebagai variabel bebas (X) dan hasil belajar sebagai variabel terikat (Y). Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes hasil belajar dan menggunakan angket motivasi belajar sebagai data primer. Pengujian hipotesis menggunakan analisis regresi sederhana dengan persamaan regresinya adalah Ŷ = 39,11 + 0,51x. Setelah dilakukan pengujian dengan analisis regresi sederhana diperoleh kesimpulan bahwa terdapat pengaruh yang kuat antara motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika yang dibuktikan dengan hasil perhitungan koefisien korelasinya sebesar 0,715, dilihat dari tabel interpretasi koefisien korelasi nilai r dan hasil parhitungan koefisien determinasinya sebesar 71,5% yang berarti apabila motivasi belajar semakin tinggi maka semakin baik pula hasil belajarnya.