INTRODUCTION TO REALISTIC MATHEMATICS TO COMMUNITIES LEARNING IN IRINGMULYO DISTRICT

Main Authors: Wulantina, Endah, Soeseno, Zahwa Eza, Arsita, Farida, Loviana, Selvi, Amri, Annisa Ayu Ulil, Merliza, Pika
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: LPPM Universitas Timor , 2020
Online Access: https://jurnal.unimor.ac.id/BC/article/view/435
https://jurnal.unimor.ac.id/BC/article/view/435/263
Daftar Isi:
  •  The aim of this dedication is that it is expected that the community learning grade 4 elementary schools around the area will no longer find it difficult to understand mathematics after the introduction of learning that links mathematics with everyday life (Realistic Mathematics). This dedication uses a qualitative approach with descriptive methods. The props used in this service are traditional snacks in the form of triangles and tempeh. Dedication was carried out for 4 meetings with 20 students. The results of the evaluation of the implementation of community service: 1) The community learns at the elementary school level (SD) get new knowledge and learning experiences in mathematics by using Realistic Mathematics (MR). 2) Learning using Realistic Mathematics (MR) increases students' interest and curiosity about mathematics. 3) By using Realistic Mathematics (MR) learning, students' understanding of mathematics becomes easier, so mathematics is no longer considered difficult. 4) The learning process becomes more colorful and meaningful with the use of Realistic Mathematics (MR) learning. 5) People learn to feel mathematics is a pleasant lesson seen from their enthusiasm when the learning process is ongoing.
  • Tujuan dari pengabdian ini adalah diharapkan masyarakat belajar jenjang kelas 4 sekolah dasar (SD) di sekitar kawasan tersebut tidak merasa kesulitan lagi dalam memahami pelajaran matematika setelah dikenalkannya pembelajaran yang mengaitkan matematika dengan kehidupan sehari-hari (Matematika Realistik).  Pengabdian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode desrkiptif. Alat peraga yang digunakan dalam pengabdian ini adalah jajanan tradisional berbentuk segitiga dan tempe. Pengabdian dilakukan selama 4 kali pertemuan dengan 20 orang siswa. Hasil evaluasi pelaksanaan dari pengabdian masyarakat : 1) Masyarakat belajar pada jenjang sekolah dasar (SD) mendapatkan pengetahuan baru dan pengalaman belajar matematika dengan menggunakan Matematika Realistik (MR). 2) Pembelajaran menggunakan Matematika Realistik (MR) meningkatkan minat dan keingintahuan siswa terhadap matematika. 3) Dengan digunakannya pembelajaran Matematika Realistik (MR), pemahaman siswa tentang matematika menjadi lebih mudah, sehingga matematika tidak lagi dianggap sulit. 4) Proses pembelajaran menjadi lebih berwarna dan berarti dengan digunakannya pembelajaran Matematika Realistik (MR). 5) Masyarakat belajar merasa matematika adalah pelajaran yang menyenangkan dilihat dari keantusiasan mereka saat proses pembelajaran sedang berlangsung.