Gambaran faktor internal dan eksternal yang mendukung belajar mahasiswa keperawatan semester ii angkatan 2015 universitas pelita harapan = overview of internal and external factors that support the learning of nursing student semester ii batch 2015 university of pelita harapan

Main Author: Lobo, Melusvic Gapriselma
Format: Thesis NonPeerReviewed Book
Bahasa: ind
Terbitan: , 2016
Subjects:
Online Access: http://repository.uph.edu/4154/1/Title.pdf
http://repository.uph.edu/4154/9/Abstract.pdf
http://repository.uph.edu/4154/2/ToC.pdf
http://repository.uph.edu/4154/3/Chapter1.pdf
http://repository.uph.edu/4154/4/Chapter2.pdf
http://repository.uph.edu/4154/5/Chapter3.pdf
http://repository.uph.edu/4154/6/Chapter4.pdf
http://repository.uph.edu/4154/7/Chapter5.pdf
http://repository.uph.edu/4154/8/Appendices.pdf
http://repository.uph.edu/4154/
Daftar Isi:
  • Background: several factors namely learning internal factors namely the physiological and psychological. I.e. physiological nutrition, and sleep, while psychological i.e. interest, attention, motive, and habit learning. While external factors i.e. related educator. Nursing students learning activities process semester two forces 2015 University of Pelita Harapan, observation Results obtained 18 people say sometimes do not eat in the morning for fear of late incoming class so it causes them to feel lethargic and easily processed by the time the drowsiness, 23 people say can sleep soundly, but with 10 of the 11 people say can sleep soundly on top 12 night time environment in quiet surrounding the two people say interest, rarely went to the library to read books related studies since reading the book boring, one person says the motivation to read books related studies are rare, one person says the learning habit only when will the exam and one person said happy to pay attention to learning processed because professors can answer questions that aren't in the student understands clearly and understandably. Purpose: Identify the description of internal and external factors that support and don't support the learning of nursing students of the semester two batch 2015 of UPH. Research methods: using quantitative descriptive. Analysis: using univariate analysis and techniques of cluster sampling. Research results: Shows an overview of the internal factors that support learning 57.5% (N = 42) while the internal factors that do not support learning 42.5% (N = 31). On the external factors which support the learning 64.38% (N = 47), while external factors that do not support learning 35.62% (N = 26). Suggestion: this research can be conducted to further force associated with the description of internal and external factors that support student learning / Latar belakang: Beberapa faktor belajar yaitu Faktor internal yaitu fisiologis dan psikologis. Fisiologis yaitu nutrisi, dan tidur, sementara psikologis yaitu minat, perhatian, motif, serta kebiasaan belajar. sedangkan faktor eksternal yaitu terkait pendidik. Proses kegiatan belajar mahasiswa Keperawatan semester dua angkatan 2015 Universitas Pelita Harapan, Hasil observasi didapatkan 18 orang mengatakan terkadang tidak makan pagi karena takut terlambat masuk kelas sehingga hal itu menyebabkan mereka merasa lemas dan mudah kantuk pada saat dikelas, 23 orang mengatakan bisa tidur dengan lelap, namun 10 dari 23 orang mengatakan bisa tidur lelap di atas jam 12 malam saat lingkungan di sekitarnya mulai tenang, dua orang mengatakan minat, jarang pergi ke perpustakaan untuk membaca buku terkait studi karena membaca buku membosankan, satu orang mengatakan motivasi untuk membaca buku terkait studi jarang, satu orang mengatakan kebiasaan belajar hanya pada saat akan ujian dan satu orang mengatakan senang memperhatikan pembelajaran dikelas karena dosen dapat menjawab pertanyaan yang tidak di mengerti mahasiswa dengan jelas dan dipahami. Tujuan: Mengidentifikasi gambaran faktor internal dan eksternal yang mendukung dan tidak mendukung belajar mahasiswa keperawatan semester dua angkatan 2015 UPH. Metode penelitian: Menggunakan kuantitatif deskriptif. Analisis: Menggunakan analisis univariat dan teknik sampel kluster. Hasil penelitian: Menunjukkan gambaran faktor internal yang mendukung belajar 57,5% (N=42) sedangkan faktor internal yang tidak mendukung belajar 42,5% (N=31). Pada faktor eksternal yang mendukung belajar 64,38% (N=47), sedangkan faktor eksternal yang tidak mendukung belajar 35,62% (N=26). Saran: Penelitian ini dapat dilakukan kepada angkatan selanjutnya terkait dengan gambaran faktor internal dan eksternal yang mendukung belajar mahasiswa.