Literature review: efektivitas behavioral parent training pada orang tua yang memiliki anak dengan attention deficit hyperactivity disorder = literature review: effectiveness behavioral parent training for parents of children with attention deficit hyperactivity disorder
Daftar Isi:
- Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a psychiatric problem frequently encountered in young children into adulthood and affect the development of children as well as the impact on the relationship of interaction and cause stress in caring for children with ADHD. Behavioral Parent Training (BPT) is a therapy that is indicated to parents who have children with ADHD to address the problems in treating children like stress and parent-child interaction that is not good. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the BPT to parents who have a child with ADHD to cope their stress and to increase parent-child interaction. Literature review was done by searching articles in the database Spinger-Link, NCBI, and Indonesian One Search. Screening article through the inclusion and exclusion criteria were obtained 4 studies reviewed. The results of the literature review showed that the effective BPT for parents who have a child with ADHD is through the increase parenting competence, parenting behavior, parent-child interaction and reduce parenting stress. BPT type used is STEPP, NFPP, NFPP-SH, and Triple P / Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) merupakan masalah psikiatri yang sering ditemui pada anak kecil hingga dewasa dan mempengaruhi perkembangan anak serta berdampak pada hubungan interaksi dan menyebabkan stres dalam merawat anak dengan ADHD. Behavioral Parent Training (BPT) merupakan terapi yang diindikasikan kepada orang tua yang memiliki anak dengan ADHD untuk mengatasi masalah dalam merawat anak seperti stres dan hubungan interaksi yang tidak baik. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektivan BPT pada orang tua yang memiliki anak dengan ADHD dalam mengatasi stres dan hubungan interaksi orang tua dan anak. Literature review ini dilakukan dengan mencari artikel pada database Spinger-Link, NCBI, dan Indonesia One Search. Skrining artikel melalui kriteria inklusi dan eksklusi didapatkan 4 penelitian yang direview. Hasil literature review menunjukan bahwa BPT efektif bagi orang tua yang memiliki anak dengan ADHD yaitu melalui peningkatan parenting competence, parenting behavior dan hubungan interaksi orang tua dan anak serta mengurangi parenting stress. Jenis BPT yang digunakan yaitu STEPP, NFPP, NFPP-SH, dan Triple P.