STUDI PERENCANAAN PERKERASAN KAKU (RIGID PAVEMENT) PADA RUAS JALAN AEGELA-DANGA
Main Authors: | Ara, Yeremias Pau, widodo, esti, arifianto, andi kristafi |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang
, 2017
|
Online Access: |
https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/teknik/article/view/860 https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/teknik/article/view/860/676 |
Daftar Isi:
- Excellence use rigid pavement construction (rigid pavement) as highway constructionis the construction of age in terms of longer compared with flexible pavement construction to widen the road to create an atmosphere that is safe, smooth, precise and efficient, and economical. In the body of the soil improvement Aegela-Danga taken soil data on the location of such damage. Among others Boring field investigations and surveys the field then further investigation laboratory, such as: CBR (California Bearing Ratio) Test. Calculation results showed Nasraa Planning rigid pavement (rigid pavement) using a type of cement concrete pavement continued with reinforcement and concrete used for the upper structure is K-350 with a thickness of 18 cm, adjusted to the pavement thickness design calculations while using a thin concrete foundation under concrete quality K-125 with a thickness of 10 cm. Based on the calculation of the Road Segment LHR 2013 Aegela-Danga including local roads III class roads secondary type II. Keywords: Planning Overview Rigid Pavement ABSTRAK Keunggulan penggunaan konstruksi perkerasan kaku (rigid pavement) sebagai konstruksi jalan raya adalah dari segi umur konstruksi yang lebih lama dibandingkan dengan konstruksi perkerasan lentur sehingga pelebaran jalan tercipta suasana yang aman, lancar, tepat dan efisien serta ekonomis. Pada perbaikan tanah tubuh jalan Aegela-Danga diambil data tanah pada lokasi yang terkena kerusakan. Penyelidikan lapangan Antara lain Boring dan Survey dilapangan kemudian penyelidikan lebih lanjut dilaboratorium, berupa : C.B.R (California Bearing Ratio) Test . Hasil Perhitungan Nasraa menunjukan Perencanaan perkerasan kaku (rigid pavement) menggunakan jenis perkerasan beton semen bersambung dengan tulangan dan Beton yang digunakan untuk struktur atas adalah K-350 dengan ketebalan 18 cm, disesuaikan dengan perhitungan perencanaan tebal perkerasan sedangkan untuk Pondasi bawah beton kurus menggunakan beton mutu K-125 dengan ketebalan 10 cm. Berdasarkan perhitungan LHR 2013 Jalan Ruas Aegela-Danga termasuk jalan kelas III jalan lokal sekunder tipe II. Kata Kunci : Tinjauan Perencanaan Perkerasan Kaku