PENGARUH ENTREPRENEURSHIP, BUSINESS COACHING, MENTORING DAN KOMUNITAS KREATIF TERHADAP KINERJA INDUSTRI KREATIF

Main Authors: Anjaningrum, Widiya Dewi, Sapoetra, Yudistira Arya
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: LPPM STIE ASIA , 2018
Online Access: https://jurnal.stie.asia.ac.id/index.php/jibeka/article/view/19
https://jurnal.stie.asia.ac.id/index.php/jibeka/article/view/19/13
Daftar Isi:
  • This study aims to determine the influence of entrepreneurship, business coaching, mentoring and creative communities both simultaneously and partially to the creative industries performance. Entrepreneurship is reflected by the instrumental, prestigious, sociable, takeover, self-sufficiency, hard work, self-confidence, innovative, leadership, action oriented, simple thinking and focus on effort. While business coaching and mentoring is reflected by the forms of training and coaching activities provided by the government and others, the frequency of training and coaching, the duration of assessment and implementation. While the creative community is measured on four aspects, that are, the nature, membership, way of working and relationships with other communities. Performance is indicated by customer growth rate, customer satisfaction level, customer satisfaction level, number of new products, level of job satisfaction and productivity level. Collecting data is done through direct survey to the research object, the creative industry actors who are members of MCF (Malang Creative Fusion). The results show that entrepreneurship, business coaching, mentoring and creative community have simultaneously influence to the creative industries performance. Also, that four independent variables, partially, has positive significant influence to the creative industries performance. So, in order to achieve optimal creative industry performance, it is expected that entrepreneurship in each creative industry actors, collaboration and synergy of quadruple helix are improved.
  • Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kewiraswastaan, pembinaan bisnis, pendampingan dan komunitas kreatif baik secara simultan maupun parsial terhadap kinerja industri kreatif. Kewirausahaan direfleksikan melalui swadaya, prestisius, bersosialisasi, swadaya, swasembada, kerja keras, percaya diri, inovatif, kepemimpinan, berorientasi pada tindakan, berpikir sederhana dan fokus pada usaha. Sementara pembinaan dan pendampingan bisnis tercermin dari bentuk kegiatan pelatihan dan pembinaan yang diberikan oleh pemerintah dan pihak lain, frekuensi pelatihan dan pembinaan, lamanya penilaian dan pelaksanaannya. Sedangkan komunitas kreatif diukur pada empat aspek, yaitu sifat, keanggotaan, cara kerja dan hubungan dengan masyarakat lain. Kinerja ditunjukkan oleh tingkat pertumbuhan pelanggan, tingkat kepuasan pelanggan, tingkat kepuasan pelanggan, jumlah produk baru, tingkat kepuasan kerja dan tingkat produktivitas. Mengumpulkan data dilakukan melalui survei langsung ke objek penelitian, pelaku industri kreatif yang tergabung dalam MCF (Malang Creative Fusion). Hasilnya menunjukkan bahwa kewirausahaan, pembinaan bisnis, pendampingan dan komunitas kreatif berpengaruh secara simultan terhadap kinerja industri kreatif. Selain itu, bahwa empat variabel independen, secara parsial, berpengaruh positif signifikan terhadap kinerja industri kreatif. Jadi, untuk mencapai kinerja industri kreatif yang optimal, diharapkan kewiraswastaan di setiap pelaku industri kreatif, kolaborasi dan sinergi heliks empat kali ditingkatkan.