IMPLEMENTASI FSM (FINITE STATE MACHINE) PADA GAME SURABAYA MEMBARA
Main Authors: | Asyraq, Farhan Azharuddin, Hormansyah, Dhebys Suryani, Astiningrum, Mungki |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
UPT P2M State Polytechnic of Malang
, 2020
|
Online Access: |
http://jip.polinema.ac.id/ojs3/index.php/jip/article/view/278 http://jip.polinema.ac.id/ojs3/index.php/jip/article/view/278/235 |
Daftar Isi:
- Along with the development of the times, now technology is growing rapidly. One of them is game. Educational games made with the aim of alternative learning media. In this digital era, school students prefer to play games. This happens because it is easier to get the facilities in this digital era. Various educational games also began to appear along with the development of technology. Then came the various genres in the game that existed. An example is an action game that can be applied to learning methods for junior high school students. Because at the 9th grade of junior high school education discuss material about the Battle of Surabaya. The game was created as a learning medium about the Battle of Surabaya in an attractive visual form for junior high school students and to commemorate the heroic event in Surabaya on November 10, 1945 which was later celebrated as Heroes' Day. Then a game of Burning Surabaya is made. The game is a 2D game based on Android. The game takes the theme of the Surabaya fighters against the Allied forces who invaded the Surabaya area on October 27 to November 20, 1945. In this application artificial intelligence will be implemented using the Finite State Machine (FSM) method. The method that will be carried out in the event of a change in the situation or condition of the game. This application is built as an alternative learning medium for students of class IX Junior High School (SMP). Keywords: Games, Educational Games, Finite State Machine
- Seiring dengan perkembangan zaman, kini ilmu teknologi semakin berkembang dengan pesat. Salah satunya adalah game. Gameedukasi dibuat dengan tujuan sebagai media pembelajaran alternatif.Di era digital ini, siswa sekolah cenderung lebih suka memainkan game. Hal tersebut terjadi karena semakin mudahnya untuk mendapatkan fasilitas di era digital ini. Berbagai game edukasi juga mulai muncul seiring dengan perkembangannya teknologi. Kemudian muncul berbagai macam genredalam gameyang ada. Contohnya adalah action game yang dapat diimplementasikan untuk sebuah metode pembelajaran bagi anak Sekolah Menengah Pertama (SMP). Karena pada jenjang pendidikan Sekolah Menengah Pertama (SMP) kelas IX diajarkan materi mengenai sejarah Pertempuran Surabaya. Gameyang dibuat bertujuan sebagai media pembelajaran mengenai peristiwa Pertempuran Surabaya dalam bentuk visualyang menarik bagi siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) dan untuk mengenang peristiwa heroik di Surabaya, tanggal 10 November 1945 yang kemudian diperingati sebagai Hari Pahlawan.Kemudian dibuatlah gameSurabaya Membara. Gametersebut merupakan sebuah game2D yang berbasis android. Gametersebut mengangkat tema tentang pejuang Surabaya melawan tentara Sekutu yang menguasai wilayah Surabaya pada tanggal 27 Oktober sampai 20 November 1945. Pada aplikasi ini akan diimplementasikan kecerdasan buatan dengan menggunakan metode Finite State Machine(FSM). Metode tersebut akan mengatur perilaku objek saat terjadi perubahan keadaan atau kondisi permainan. Aplikasi ini dibangun sebagai media pembelajaran alternatif bagi siswa kelas IX Sekolah Menengah Pertama (SMP). Kata kunci: Game, GameEdukasi,Finite State Machine