MANAJEMEN MUTU PENDIDIKAN MAN INSAN CENDEKIA
Main Author: | Apud, Apud |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurusan Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
, 2018
|
Online Access: |
http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/1229 http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/1229/964 |
Daftar Isi:
- The writing is based on research which describes educational quality management of MAN Insan Cendekia as one of madrasas which performs boarding school system focused on academic programs. The research findings are: The first, implementing quality management at boarding school begun with formulating strategic planning/school framework with certain steps: analysis, formulating program draft, socialization, budgeting, and documentation. The process also determines the school programs those are academic, studentship, boarding, facility and media, and networking. The second, the steps of implementation strategy are implementing and evaluating educational program quality. (1) Implementing educational program quality of boarding school begun with the procedures of socializing quality program plan, technical plan, implementation program, monitoring, supervising, and evaluation with bottom up-top down approach; (2) evaluating educational program quality systematically begun with the procedures of self-evaluation, quality internal audit, teacher’s competence evaluation, management evaluation, and external audit. The third, the supporting factors and the constraint ones in implementing educational quality management correlated with raw input, teachers, budgeting, leader’s commitment to quality, facilities, learning environment, and networking. The fourth, the strategic way to improving the educational qualities are integrating school program with boarding programs, formulating life directions, upgrading human resources and facilities/media, building school culture, and networking. Keywords. madrasa, boarding school, management, quality.
- Penulisan ini didasarkan pada penelitian yang mendeskripsikan manajemen mutu pendidikan MAN Insan Cendekia sebagai salah satu madrasah yang melakukan sistem boarding school yang berfokus pada program akademik. Temuan penelitian: pertama, penerapan manajemen mutu di sekolah asrama dimulai dengan merumuskan perencanaan strategis/kerangka sekolah dengan langkah-langkah: analisis, merumuskan rancangan program, sosialisasi, penganggaran, dan dokumentasi. Proses ini juga menentukan program sekolah yaitu akademik, kemahasiswaan, asrama, fasilitas dan media, dan jaringan. Kedua, langkah-langkah strategi implementasi adalah menerapkan dan mengevaluasi kualitas program pendidikan. (1) Pelaksanaan mutu program pendidikan sekolah berasrama dimulai dengan prosedur sosialisasi rencana program mutu, rencana teknis, pelaksanaan program, pemantauan, supervisi, dan evaluasi dengan pendekatan bottom up-top down; (2) mengevaluasi kualitas program pendidikan secara sistematis dimulai dengan prosedur evaluasi diri, audit internal berkualitas, evaluasi kompetensi guru, evaluasi manajemen, dan audit eksternal. Ketiga, faktor pendukung dan yang menjadi kendala dalam menerapkan manajemen mutu pendidikan berkorelasi dengan masukan mentah, guru, penganggaran, komitmen pemimpin terhadap kualitas, fasilitas, lingkungan belajar, dan jaringan. Keempat, cara strategis untuk meningkatkan kualitas pendidikan adalah mengintegrasikan program sekolah dengan program asrama, merumuskan arah kehidupan, meningkatkan sumber daya manusia dan fasilitas / media, membangun budaya sekolah, dan jaringan. Kata Kunci. Manajemen, perpustakaan sekolah