POLA KOMUNIKASI ANTARPRIBADI GURU DENGAN SISWA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGKOMUNIKASIKAN GAGASAN SISWA-SISWI TK ISLAM ATH-THORIQ

Main Author: NURAHMAWATI, ADINDA
Format: Thesis NonPeerReviewed Book
Bahasa: ind
Terbitan: , 2018
Subjects:
Online Access: http://repository.mercubuana.ac.id/44934/1/1.%20Cover.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/2/2.%20Abstrak.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/3/3.%20Lembar%20Pernyataan.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/4/4.%20Lembar%20Pengesahan.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/5/5.%20Kata%20Pengantar.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/6/6.%20Daftar%20Isi.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/7/7.%20Daftar%20Tabel.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/8/8.%20Daftar%20Gambar.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/9/9.%20Daftar%20Lampiran.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/10/10.%20Bab%201.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/11/11.%20Bab%202.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/12/12.%20Bab%203.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/13/13.%20Bab%204.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/14/14.%20Bab%205.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/15/15.%20Daftar%20Pustaka.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/16/16.%20Lampiran.pdf
http://repository.mercubuana.ac.id/44934/
Daftar Isi:
  • The period of early childhood is often called the golden age, which all the potential in children began to grow. One of the potentialsof children that developed during this period was their ability to communicate ideas. Therefore, early childhood education particularly kindergarten become a place that can help students in developing their potential. Some aspects of the developed one is communicating ideas. The purpose of this study is to find out how students can communicate their ideas starting from the provision of stimulation by the teacher in the teaching and learning process. As well as to provide encouragement for students who are still reluctant to communicate their ideas with the learning process. The results of this study discuss the stages of interpersonal communication ranging from getting to know individuals, composing messages, determining methods and media selection. As well as discussing the communication patterns carried out by the teacher in providing subject matter to students. Until discussing the mindset of students whose operations are concrete according to Piaget's theory. This research concluded that interpersonal communication and good learning methods can make students more active in learning. One of the active forms that students do is to expres stheir ideas by asking question or telling stories. Key words: patterns of communication, Interpersonal Communication, ideas of students Masa usia dini sering disebut dengan masa the golden age, yaitu semua potensi pada anak mulai berkembang. Salah satu potensi anak yang berkembang pada masa ini adalah kemampuannya dalam mengkomunikasikan gagasan. Oleh karena itu, pendidikan anak usia dini khususnya TK menjadi tempat yang dapat membantu siswa dalam mengembangkan potensinya. Beberapa aspek yang dikembangkan salah satunya adalah mengkomunikasikan gagasan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana cara siswa dalam mengkomunikasikan gagasannya yang dimulai dari pemberian rangsangan oleh guru dalam proses belajar mengajar. Serta untuk memberikan dorongan bagi siswa yang masih enggan untuk mengkomunikasikan gagasannya dengan proses belajar menngajar tersebut. Hasil penelitian ini membahas mengenai tahapan-tahapan komunikasi antarpribadi mulai dari mengenal individu, menyusun pesan, menetapkan metode hingga pemilihan media. Serta membahasa pola komunikasi yang dilakukan oleh guru dalam memberikan materi pelajaran kepada siswa. Hingga mebahas pola pikir siswa yang pengoperasiannya secara konkret menurut teori Piaget. Penelitian ini menyimpulkan bahwa komunikasi antar pribadi dan metode pembelajaran yang baik dapat membuat siswa lebih aktif dalam belajar. Salah satu bentuk aktif yang siswa lakukan adalah dengan mengungkapkan gagasannya dengan cara member pertanyaan atau bercerita. Key words: Pola komunikasi, Komunikasi Antar Pribadi, Gagasan Siswa