Daftar Isi:
  • The people of Jakarta city can not be separated from the consumption of electric energy, electricity used indoors or outdoors become a requirement of society. For that PT PLN (Persero) Distribution Jakarta Raya create a solution to the needs of electricity outside the room that is SPLU (General Electricity Supply Station). This program is made so that people who need electricity outside the room can use electricity easily, safely and comfortably. The target of SPLU is that all circles in entrepreneurship, students or students, have electric vehicles, and government agencies such as mobile SIM for service to the public. However, there are still many people who do not know and utilize SPLU program in Jakarta. The purpose of this design is to introduce to the public how SPLU can be utilized while outdoors so that people are able to understand and use SPLU easily, safely, and comfortably. For that, the method used in this design is to make a SPLU promotional video with the merger of audio visual concept and motion graphic which is simple and easily understood by all circles. This SPLU promotional video contains how to find SPLU location, steps to use SPLU and what SPLU usage is. Motion graphic illustration using flat design technique with soft pastel color and comfortable. In audio visual techniques using timelapse techniques, the use of color grading, time remaping for SPLU promotional videos look attractive and trendy. This design also adds voice over to strengthen the information to be conveyed. Keywords: SPLU, promotional video, society, audio visual, motion graphic. Masyarakat kota Jakarta tidak lepas dari konsumsi energi listrik, listrik digunakan di dalam ruangan maupun diluar ruangan menjadi sebuah kebutuhan masyarakat. Untuk itu PT PLN (Persero) Distribusi Jakarta Raya membuat sebuah solusi untuk kebutuhan listrik diluar ruangan yaitu SPLU (Stasiun Penyedia Listrik Umum). Program ini dibuat agar masyarakat yang memerlukan listrik diluar ruangan bisa memanfaatkan listrik secara mudah, aman dan nyaman. Target dari SPLU tersebut ialah semua kalangan baik dalam wirausaha, pelajar atau mahasiswa, mempunyai kendaraan listrik, dan instansi pemerintahan seperti SIM keliling untuk pelayanan kepada masyarakat. Namun, masih banyak masyarakat yang belum mengetahui dan memanfaatkan program SPLU di Jakarta. Maksud dari perancangan ini adalah untuk memperkenalkan kepada masyarkat bagaimana SPLU bisa dimanfaatkan ketika sedang diluar ruangan sehingga masyarakat mampu memahami dan memakai SPLU secara mudah, aman, dan nyaman. Untuk itu, metode yang digunakan dalam perancangan ini yaitu membuat sebuah video promosi SPLU dengan penggabungan konsep audiovisual dan motion graphic yang bersifat sederhana dan mudah dipahami oleh semua kalangan. Video promosi SPLU ini berisi bagaimana cara mencari lokasi SPLU, langkah-langkah menggunakan SPLU dan apa saja kegunaan SPLU. Ilustrasi motion graphic menggunakan teknik flat design dengan warna pastel yang lembut dan nyaman. Pada teknik udiovisual menggunakan teknik timelapse, penggunaan grading warna, time remaping agar video promosi SPLU terlihat menarik dan trendy. Perancangan ini juga menambahkan voice over untuk memperkuat informasi yang ingin disampaikan. Kata Kunci : SPLU, video promosi, masyarakat, audiovisual, animasi.