Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menulis Proposal Karya Ilmiah Berbasis Kontekstual Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Lubuklinggau

Main Authors: Sumariani, Sumariani, Satinem, Satinem, Juwati, Juwati
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: LP4MK STKIP PGRI Lubuklinggau , 2020
Online Access: https://ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/SIBISA/article/view/918
https://ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/SIBISA/article/view/918/468
Daftar Isi:
  • Student worksheets (LKS) so far are still textual so students still have difficulty understanding the contents of the text they learn. For this reason, contextual worksheets are needed so that students are expected to understand the material and assignments they will be doing because students have initial concepts about the text to be read. This study aims to produce worksheets on writing material for scientific work proposals based on contextual grade XI students of SMA Negeri 1 Lubuklinggau. This research is a type of research development or Research and Development (R&D). Data collection techniques in this study were interviews, questionnaires, and tests. While the data analysis techniques in this study are the validity test and reliability test using SPSS version 20. The results of the study show that the Worksheet for Writing Contextual Scientific Work Proposals is effective in increasing students' learning abilities so that they can be used as teaching materials in schools. This is evidenced by the validity of LKS writing contextual-based scientific work proposals classified in the good category with a percentage of 79.80%. Furthermore, the practicality of LKS gained 85.4% with a very positive category. The effectiveness of LKS writing scientific paper proposals seen from the average post-test score is better than the pre-test average value of 81.52 greater than 57.45. Based on the results of the paired samples test output the average value before and after was 24.06 with Sig (2-tailed) of 0.00 (smaller than the alpha value). Thus, there are significant differences between before and after using LKS writing contextual based scientific work proposals.
  • Lembar kerja siswa (LKS) selama ini masih bersifat tekstual sehingga siswa masih kesulitan memahai isi teks yang dipelajarinya. Untuk itu, diperlukan LKS berbasis kontekstual sehingga siswa diharapkan memahami materi dan tugas yang akan dikerjakannya karena siswa memiliki konsep awal tentang teks yang akan dibacanya. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan LKS pada materi menulis proposal karya ilmiah berbasis kontekstual siswa kelas XI SMA Negeri 1 Lubuklinggau. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan atau Research and Development (R&D). Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini yaitu wawancara, kuisioner/angket, dan tes. Sedangkan teknik analisis data dalam penelitian ini yaitu uji validitas dan uji reliabilitas dengan menggunakan SPSS versi 20. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKS Menulis Proposal Karya Ilmiah berbasis kontekstual efektif meningkatkan kemampuan belajar siswa sehingga dapat digunakan sebagai bahan ajar di sekolah. Hal ini dibuktikan dengan kevalidan LKS menulis proposal karya ilmiah berbasis kontekstual tergolong dalam kategori baik dengan persentase 79,80%. Selanjutnya, kepraktisan LKS memperoleh persentase 85,4% dengan kategori sangat positif. Kefektifan LKS menulis proposal karya ilmiah dilihat dari nilai rata-rata post-test lebih baik dari nilai rata-rata pre-test yaitu 81,52 lebih besar 57,45. Berdasarkan hasil output paired samples test nilai rata-rata sebelum dan sesudah sebesar 24,06 dengan Sig (2-tailed) sebesar 0,00 (lebih kecil dari alpha value). Dengan demikian, terdapat perbedaan yang signifikan antara sebelum dan sesudah menggunakan LKS menulis proposal karya ilmiah berbasis kontekstual.