TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP AND EMPOWERING TEACHERS IN EDUCATION TRANFORMATION 4.0
Main Authors: | Yufita, Sihotang, Hotmaulina |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kristen Indonesia
, 2020
|
Online Access: |
http://ejournal.uki.ac.id/index.php/jdp/article/view/1694 http://ejournal.uki.ac.id/index.php/jdp/article/view/1694/1500 |
Daftar Isi:
- This article is abaout the principal transformational leadership in the industrial revolution 4.0. This article aims to provide an overview of transformational leadership of principals and their role in empowering teachers to use digital technology in the learning process so that students have 21st century competence. This article was developed through a library study making use of books, regulation, journals, and other document related to the topics. The results of the study show that transformational leadership in educational transformation 4.0 requires that principals have competencies including: (1) having an ideal influence can foster trust and respect from members, (2) have the ability to change the expectations of members by increasing trust in the ability to use technology to solve problems, (3) stimulate members to be more innovative, creative, (4) consider the needs of members to develop themselves. Keywords: empowering-teacher, transformation 4.0, transformational leadership
- Abstrak Dalam artikel ini dibahas tentang kepemimpinan transformasional kepala sekolah dalam revolusi industri 4.0. Artikel ini bertujuan memberikan gambaran kepemimpinan transformasional kepala sekolah dan perannya memberdayakan guru memanfaatkan teknologi digital dalam proses pembelajaran sehingga peserta didik memiliki kompetensi abad 21. Artikel ini dikembangkan melalui studi literatur, menggunakan buku, regulasi, dan jurnal serta dokumen lain yang berkaitan. Hasil kajian menunjukkan kepemimpinan transformasional dalam transformasi pendidikan 4.0 menuntut kepala sekolah memiliki kompetensi diantaranya: (1) memiliki pengaruh yang ideal dapat menumbuhkan kepercayaan dan sikap hormat dari anggotanya, (2) memiliki kemampuan mengubah ekspektasi anggota dengan meningkatkan kepercayaan akan kemampuan mennguanakan teknologi dalam menyelesaikan permasalahan, (3) merangsang anggotanya untuk lebih inovatif, kreatif, (4) mempertimbangkan kebutuhan anggotanya untuk mengembangkan dirinya. Katakunci : kepemimpinan transformasional, pemberdayaan guru, transformasi 4.0.