Organizational justice perception of Indonesia civil servants, does it matter?
Main Authors: | Budiyanti, Hety, Patiro, Shine Pintor, Nurman, Nurman |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Kristen Satya Wacana
, 2018
|
Online Access: |
https://ejournal.uksw.edu/jeb/article/view/2017 https://ejournal.uksw.edu/jeb/article/view/2017/1052 |
Daftar Isi:
- Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh keadilan organisasi terhadap emosi positip pegawai negeri sipil di Provinsi Sulawesi Selatan dan Provinsi Sulawesi Tengah yang berdampak pada kepuasan kerja. Keadilan organisasi meliputi keadilan distributif, keadilan presedural, dan keadilan interaksional. Kontribusi penelitian ini adalah memberikan petunjuk kepada para pegawai negeri sipil di tingkat pimpinan dalam merancang suatu bentuk keadilan yang mampu membentuk emosi positif yang berdampak pada kepuasan kerja bawahannya. Responden dalam penelitian ini adalah pegawai negeri sipil yang berada di lingkungan pemerintah daerah Provinsi Sulawesi Selatan dan Provinsi Sulawesi Tengah. Teknik penarikan sampel menggunakan penyampelan purposif. Besaran sampel yang ditetapkan dalam penelitian adalah 400 orang dan diperoleh 350 kuesioner yang dikembalikan sehingga tingkat tanggapannya adalah 87,5%. Analisis data menggunakan SEM dengan pendekatan secara dua tahap, yaitu: model pengukuran dan model struktural. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keadilan organisasional dapat menjelaskan dan memprediksi emosi positif. Selanjutnya, emosi positif dapat menjelaskan dan memprediksi kepuasan kerja para pegawai negeri sipil di Provinsi Sulawesi Selatan dan Tengah. Keadilan interaksional dan prosedural mempengaruhi emosi positif secara signifikan dimana keadilan interaksional memiliki pengaruh terbesar atas emosi positif. Sementara keadilan distribusi tidak memiliki pengaruh yang signifikan terhadap emosi positif.
- The purpose of this research is to examine the influence of organizational justice to positive emotion of civil servants in south and central Sulawesi Province which impact their job satisfaction. Organizational justice consists of distributive justice, procedural justice, and interactional justice. We propose that the perception of organizational justice by civil servants on these two provinces will influence the formation of positive emotion which will impact their job satisfaction. This study provides a guidance to civil servants at leadership level to design a form of justice which influence positive emotions that have an impact on the work satisfaction of their subordinates. The subject on this research are civil servants employees in South and Central Sulawesi Province area. Purposive sampling method is employ with 400 respondents as sample requirement and 350 questionnaires were returned which made the response rate of 87.5 percent. Data is analyze using Structural Equation Modelling (SEM) with two phase approaches, namely: calculation model and structural model. The results demonstrate that organizational justice has the ability to explain and predict positive emotion. Furhermore, positive emotion has the ability to explain and predict job satisfaction for civil servants employees in South and Central Sulawesi Province. Interactional and procedural justice are significantly influencing positive emotion with interactional justice has the largest influence in positive emotion. While distributional justice has no significant influence on positive emotion.