Pembaharuan status, pencitraan personal, kepercayaan dan keputusan pembelian daring
Main Authors: | Nahusona, Adi Kurnia Djarot, Andadari, Roos Kities |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Kristen Satya Wacana
, 2018
|
Online Access: |
https://ejournal.uksw.edu/jeb/article/view/1691 https://ejournal.uksw.edu/jeb/article/view/1691/1014 |
Daftar Isi:
- One of the most popular mobile messaging application in Indonesia is Blackberry Messenger. This application is not only popular for facilitating daily interactions but also commercial activities. In this respect, RF Shop as an e-commerce firm has utilized the status updating feature offered by Blackberry Messenger for their marketing activities. Specifically, this firm regularly updates its religious messages in its Blackberry Messenger status as a part of its personal branding. Thus, this research aims to test the effects of updating religious message in its Blackberry Messenger status as the seller’s personal branding on purchasing decisions in the e-commerce environment. This study uses a quantitative approach by distributing email-based questionnaires to 280 RF Shop’s customers with 115 completed questionnaires. Using the Partial Least Square (PLS), this study demonstrates status updating affects the seller’s personal branding. Further, a well-designed seller’s personal branding by updating religious messages positively affects customers’ trust. Eventually, customers’ trust will affect their decisions in the e-commerce environment.
- Salah satu aplikasi pesan terpopuler di Indonesia untuk kategori telepon genggam yang mampu menarik minat para pelaku perdagangan elektronik untuk melakukan aktivitas pemasaran adalah Blackberry Messenger. RF Shop sebagai salah satu perusahaan perdagangan elektronik daring tela h memanfaatkan fitur pembaharuan status Blackberry Messenger untuk media pemasarannya dengan menampilkan pesan rohani sebagai bagian dari pencitraan personal. Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh pembaharuan status pesan rohani sebagai pencitraan personal penjual di Blackberry Messenger, terhadap keputusan pembelian melalui perdagangan elektronik daring. Pendekatan kuantitatif digunakan dalam penelitian ini, dengan menyebarkan angket melalui surel terhadap 280 responden yang merupakan pelanggan RF Shop dan kembali 115 kuesioner. Data penelitian diolah dengan Partial Least Square (PLS). Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembaharuan status mempengaruhi pencitraan personal penjual. Pencitraan personal yang baik dari penjual melalui pembaharuan status rohani, berpengaruh positif terhadap kepercayaan konsumen. Adapun kepercayaan konsumen yang meningkat mempengaruhi keputusan pembelian melalui perdagangan elektronik daring.