Pengembangan Panduan Mendesain Konten E-Learning pada Platform Totara
Main Authors: | Pratiwi, Maharani Eka, Nursetyo, Kunto Imbar, Wirasti, R.A Murti Kusuma |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Universitas Negeri Jakarta
, 2018
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpi/article/view/8436 http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpi/article/view/8436/5837 |
Daftar Isi:
- The development research aims to produce a guidelines for designing e-learning content in general and spesific in Totara platform. The guides are packed in a printed book and leaflet. This guidelines is meant to be used by lecturer in FIP UNJ. This development research is referring to Rowntreeâ€TMs model that consists of three major stages; planning; preparation of writing; writing and editing. The evaluation on this development research was conducted through expert review and face-to-face tryouts. The evaluation involving one subject matter expert, one media expert, and three users. The average value obtainded from the expert review by the subject matter expert was 3,6 overall excellent. The average value obtainded from the expert review by the media expert was 3,1 overall good. In face-to-face tryouts, obtained the average score 3,8 which signifies the overall guidance is excellent and can be used to guide lecturer in designing e-learning content, spesifically in Totara platform.
- Penelitian pengembangan ini bertujuan menghasilkan panduan mendesain konten e-learning secara umum dan khusus pada platform Totara. Panduan dikemas dalam media cetak berbentuk buku dan leaflet. Sasaran pengguna panduan ini ialah dosen di FIP UNJ. Penelitian pengembangan ini dilakukan berdasarkan model Rowntree yang memiliki tiga tahapan besar yakni tahap perencanaan, tahap persiapan penulisan, serta tahap penulisan dan penyuntingan. Evaluasi pada penelitian pengembangan ini dilakukan melalui expert review dan face-to-face tryouts. Evaluasi tersebut melibatkan 1 orang ahli materi, 1 orang ahli media, dan 3 orang pengguna. Nilai rata-rata yang diperoleh dari tahap expert review oleh ahli materi ialah 3,6 dan menunjukkan kategori sangat baik. Nilai rata-rata yang diperoleh dari tahap expert review oleh ahli media ialah 3,1 dan menunjukkan kategori baik. Pada tahap face-to-face tryouts, diperoleh nilai rata-rata 3,8 yang menandakan secara keseluruhan panduan ini sangat baik dan dapat digunakan untuk memandu dosen dalam mendesain konten e-learning, khususnya pada platform Totara dengan baik.