Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Mnemonic

Main Author: Siahaan, Guntur
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: JURNAL GLOBAL EDUKASI , 2017
Online Access: http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/50
http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/50/47
ctrlnum article-50
fullrecord <?xml version="1.0"?> <dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd"><title lang="en-US">Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Mnemonic</title><creator>Siahaan, Guntur</creator><description lang="en-US">Abstract: This research is conducted as an effort to improve learning outcomes with the model of learning Mnemonic on the subject of civic education material role of Indonesian foreign policy. Subjects in this study were students of grade VI SDN 014676 Silau Maraja district Setia Janji academic year 2016/2017. Learning process after learning result using Mnemonic learning model in cycle I reaches average value 79.18 with classical learning completeness equal to 60%. Learning outcomes in cycle II reached an average grade of 89.4 with 90% complete classical learning. It can be concluded that there is an increase in learning outcomes with the model of learning Mnemonic on the subject matter civic education role of Indonesian foreign policy on students of class VI SDN 014676 Silau Maraja district Setia Janji academic year 2016/2017. Keywords: mnemonic, foreign policy Abstrak: Penelitian ini dilakukan sebagai upaya meningkatkan hasil belajar dengan model pembelajaran Mnemonic pada pelajaran PKn materi peranan politik luar negeri Indonesia. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VI SDN 014676 Silau Maraja kec. Setia Janji TP. 2016/2017. Hasil proses belajar setelah pembelajaran menggunakan model pembelajaran Mnemonic pada siklus I mencapai nilai rata-rata 79,18 dengan ketuntasan belajar klasikal sebesar 60%. Hasil belajar pada siklus II mencapai nilai rata-rata 89,4 dengan ketuntasan belajar klasikal sebesar 90%. Dapat disimpulkan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar dengan model pembelajaran Mnemonic pada pelajaran PKn materi peranan politik luar negeri Indonesia pada siswa kelas VI SDN 014676 Silau Maraja kec. Setia Janji TP. 2016/2017. Kata kunci: mnemonic, politik luar negeri</description><publisher lang="en-US">JURNAL GLOBAL EDUKASI</publisher><contributor lang="en-US"/><date>2017-12-29</date><type>Journal:Article</type><type>Other:info:eu-repo/semantics/publishedVersion</type><type>Other:</type><type>File:application/pdf</type><identifier>http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/50</identifier><source lang="en-US">JURNAL GLOBAL EDUKASI; Vol 1, No 3 (2017): Desember 2017; 457 - 460</source><source>2614-5588</source><source>2597-873X</source><language>eng</language><relation>http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/50/47</relation><rights lang="en-US">Copyright (c) 2018 JURNAL GLOBAL EDUKASI</rights><recordID>article-50</recordID></dc>
language eng
format Journal:Article
Journal
Other:info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Other
Other:
File:application/pdf
File
Journal:Journal
author Siahaan, Guntur
title Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Mnemonic
publisher JURNAL GLOBAL EDUKASI
publishDate 2017
url http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/50
http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/50/47
contents Abstract: This research is conducted as an effort to improve learning outcomes with the model of learning Mnemonic on the subject of civic education material role of Indonesian foreign policy. Subjects in this study were students of grade VI SDN 014676 Silau Maraja district Setia Janji academic year 2016/2017. Learning process after learning result using Mnemonic learning model in cycle I reaches average value 79.18 with classical learning completeness equal to 60%. Learning outcomes in cycle II reached an average grade of 89.4 with 90% complete classical learning. It can be concluded that there is an increase in learning outcomes with the model of learning Mnemonic on the subject matter civic education role of Indonesian foreign policy on students of class VI SDN 014676 Silau Maraja district Setia Janji academic year 2016/2017. Keywords: mnemonic, foreign policy Abstrak: Penelitian ini dilakukan sebagai upaya meningkatkan hasil belajar dengan model pembelajaran Mnemonic pada pelajaran PKn materi peranan politik luar negeri Indonesia. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VI SDN 014676 Silau Maraja kec. Setia Janji TP. 2016/2017. Hasil proses belajar setelah pembelajaran menggunakan model pembelajaran Mnemonic pada siklus I mencapai nilai rata-rata 79,18 dengan ketuntasan belajar klasikal sebesar 60%. Hasil belajar pada siklus II mencapai nilai rata-rata 89,4 dengan ketuntasan belajar klasikal sebesar 90%. Dapat disimpulkan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar dengan model pembelajaran Mnemonic pada pelajaran PKn materi peranan politik luar negeri Indonesia pada siswa kelas VI SDN 014676 Silau Maraja kec. Setia Janji TP. 2016/2017. Kata kunci: mnemonic, politik luar negeri
id IOS5200.article-50
institution smart education
institution_id 1173
institution_type library:special
library
library Jurnal Global Edukasi
library_id 1392
collection Jurnal Global Edukasi
repository_id 5200
subject_area Pendidikan
city Kisaran
province SUMATERA UTARA
repoId IOS5200
first_indexed 2018-02-07T06:12:08Z
last_indexed 2018-02-07T06:12:08Z
recordtype dc
_version_ 1686320535988862976
score 17.538404