PENERAPAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TEMATIK POP-UP BOOK BERBASIS KEARIFAN LOKAL RIAU TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Main Authors: Gustriani, Delita, Arianti, Rita
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: STKIP ROKANIA , 2019
Online Access: https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/223
https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/223/169
Daftar Isi:
  • Thematic learning involves several subjects to provide meaningful learning experiences for students by paying attention to regional characteristics and promoting cultural values ​​as local wisdom. The role of the media in the thematic learning process is very important. The presence of media can support the learning process, facilitate students in understanding learning materials, and improve the quality of teacher teaching which will have an impact on the quality of student learning outcomes. The purpose of this study was to find out the learning outcomes in the application of the development of Pop-Up Book thematic learning media based on Riau local wisdom in the grade IV of Elementary School. This type of research is classroom action research consisting of one cycle. This research was conducted at SD Negeri 08 Rambah. The data collection technique performed is a formative test in the form of a written test. Data are analyzed qualitatively and quantitatively. The results value of completeness in the first meeting was 76.14% and increased in the second meeting which was 90.47 % with an average completeness of 83.33%. This means that it has achieved complete completeness in the classical 80% with a very good category. It can be concluded that the application of Pop-Up Book thematic learning media based on Riau local wisdom can improve the learning outcomes of grade IV elementary school students.
  • Pembelajaran tematik melibatkan beberapa mata pelajaran untuk memberikan pengalaman belajar yang bermakna bagi siswa dengan memperhatikan karakteristik daerah serta mengedepankan nilai-nilai budaya sebagai kearifan lokal. Peranan  media  dalam  proses  pembelajaran  tematik sangatlah  penting. Adanya media dapat mendukung proses pembelajaran, mempermudah siswa dalam memahami materi pembelajaran, serta meningkatkan kualitas mengajar guru yang akan  berdampak  pada  kualitas  hasil  belajar  siswa. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hasil belajar dalam penerapan pengembangan media pembelajaran tematik Pop-Up Book berbasis kearifan lokal Riau di kelas IV Sekolah Dasar. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari satu siklus. Penelitian ini dilakukan di SD Negeri 08 Rambah. Teknik pengumpulan data yang dilakukan adalah tes formatif berupa tes tertulis. Data dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan nilai ketuntasan pada pertemuan pertama 76,14% dan meningkat pada pertemuan kedua yaitu 90,47 dengan rata-rata ketuntasan 83,33%. Hal ini berarti telah mencapai ketuntasan secara klasikal sebesar  80% dengan kategori sangat baik. Dapat disimpulkan penerapan media pembelajaran tematik Pop-Up Book berbasis kearifan lokal Riau dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar.