PENERAPAN MODEL DISCOVERY LEARNING DALAM MENGINTERPRETASI TEKS LAPORAN HASIL OBSERVASI SECARA LISAN PADA SISWA KELAS X IPA.2 SMA NEGERI 1 RAMBAH
Main Authors: | Arianti, Rita, Ningsih, Asih Ria |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
STKIP ROKANIA
, 2019
|
Online Access: |
https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/210 https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/jpr/article/view/210/165 |
Daftar Isi:
- This research is motivated by the low skill of interpreting the text of the report on the results of student observations verbally. The type of this research is Classroom Action Research. The method of this research is qualitative and quantitative methods. The purpose of this study is to improve the process and results of learning to interpret the text of the report on student observation verbally through the application of the Discovery Learning model. The results of these studies are (1) The quality of student activities shows that the poor category is in the first cycle, which is 7.35%, cycle II is 3.23%, cycle III is 1.48%. The quality of student activities in the fairly good category is the first cycle, which is 72.35%, cycle II is 48 52%, cycle III is 36, 76%, cycle IV becomes 7.35%. The quality of student activities in the good category is cycle I which is 20.30%, cycle II is 45.29%, cycle III is 50%, and Cycle IV is 32, 06%. While the quality of student activities in the excellent category is nonexistent, Cycle II increases to 2.94%, cycle III increases to 11.76%, cycle IV increases again to 60.58%. (2) Increasing the completeness of prasiklus learning outcomes by 38.23% with a class average of 66.85 to 50% in the first cycle with a class average of 73.48, increasing again in the second cycle to 70.58% with a class average of 76.66, increasing again in the third cycle to 82.35% with a class average of 79.40, increasing again in the IV cycle to 97.05% with a class average of 84.50. Based on the results of these studies can be concluded that the application of the Discovery Learning model is able to improve the activity and learning outcomes of class X IPA.2 students of SMA Negeri 1 Rambah in interpreting the text of reports on observations orally.
- Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya keterampilan menginterpretasi teks laporan hasil observasi siswa secara lisan. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas. Metode penelitian ini adalah metode kualitatif dan kuantitatif. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan proses dan hasil pembelajaran menginterpretasi teks laporan hasil observasi siswa secara lisan melalui penerapan model Discovery Learning. Hasil penelitian ini adalah (1) kualitas aktivitas siswa menunjukkan berada pada kategori kurang baik adalah siklus I yaitu 7,35 %, siklus II yaitu 3,23 %, siklus III menjadi 1,48 %. Kualitas aktivitas siswa yang berada pada kategori cukup baik adalah siklus I yaitu 72,35 %, siklus II yaitu 48 52 %, siklus III yaitu 36, 76 %, siklus IV menjadi 7,35 %. Kualitas aktivitas siswa yang berada pada kategori baik adalah siklus I yaitu 20,30 %, siklus II yaitu 45,29 %, siklus III yaitu 50 %, dan Siklus IV yaitu 32, 06 %. Sedangkan kualitas aktivitas siswa yang berada pada kategori sangat baik adalah siklus I tidak ada, Siklus II meningkat menjadi 2,94 %, siklus III meningkat menjadi 11,76 %, siklus IV meningkat lagi menjadi 60,58 %. (2) Peningkatan ketuntasan hasil belajar dari tes awal sebesar 38,23 % dengan rata-rata kelas sebesar 66,85 menjadi 50 % pada siklus I dengan rata-rata kelas sebesar 73,48, terjadi peningkatan lagi pada siklus II menjadi 70,58 % dengan rata-rata kelas sebesar 76,66, meningkat lagi pada siklus III menjadi 82,35 % dengan rata-rata kelas 79,40, meningkat lagi pada siklus IV menjadi 97,05 % dengan rata-rata kelas sebesar 84,50. Berdasarkan hasil penelitian tersebut bisa disimpulkan bahwa penerapan model Discovery Learning mampu meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas X IPA.2 SMA Negeri 1 Rambah dalam menginterpretasi teks laporan hasil observasi secara lisan.