Media Edukasi Kartu Bergambar untuk Memilah Sampah pada Siswa PAUD Srikandi
Main Authors: | Mahdalena, Vina, Handayani, Lusia, Uljanatunnisa, Uljanatunnisa |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Universitas Nusantara PGRI Kediri
, 2022
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/PPM/article/view/16892 https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/PPM/article/view/16892/2581 |
Daftar Isi:
- Environmental communication has shifted to the concept of Sustainable Development Goals (SDGs) or Sustainability Communication. Data from the Ministry of Environment and Forestry (KLHK) in 2019, Indonesia produces at least 64 million tons of waste piles every year. Based on this data, about 60% of the waste is transported and dumped to the final dump, 10% of the waste is recycled, and the remaining 30% is not managed. In fact, the government has a target in 2025 that waste must be managed 100%. The solution that we can provide as academics in the field of Communication Science is to help teacher to educate their students what is meant by "Throwing garbage in its place". We will design educational media for children as the output of this activity in the form of flashcards that can be used by schools to educate students in sorting organic, non-organic and B3 waste (hazardous and toxic materials). This card is played in groups so that students' knowledge can be measured. The interaction that is built is also quite good between the teacher and students because all children can be controlled in small groups (containing 4-5 people) and have their turn to play cards. The results of the activity proved to be able to increase students' knowledge because the final test results obtained an average of 69.18. So, flash cards effective as an educational medium for sorting waste for ECED students.
- Komunikasi lingkungan telah bergeser ke konsep Sustainable Development Goals (SDGs) atau Komunikasi Berkelanjutan. Berdasarkan data KLHK, sekitar 60% sampah diangkut dan dibuang ke tempat pembuangan akhir, 10% sampah didaur ulang, dan 30% sisanya tidak dikelola. Pemerintah menargetkan pada 2025 sampah harus dikelola 100%. Solusi yang dapat penulis berikan sebagai civitas akademika di bidang Ilmu Komunikasi adalah membantu menyebarluaskan informasi tentang "Membuang sampah pada tempatnya". Penulis merancang media pendidikan untuk anak-anak sebagai output dari kegiatan ini dalam bentuk kartu bergambar yang dapat digunakan oleh sekolah untuk mendidik siswa dalam memilah sampah organik, non-organik dan B3 (bahan berbahaya dan beracun). Kartu ini dimainkan secara berkelompok agar pengetahuan siswa dapat diukur. Interaksi yang dibangun juga cukup baik antara guru dan siswa karena semua anak dapat dikendalikan dalam kelompok kecil (berisi 4-5 orang) dan mendapat giliran bermain kartu. Hasil kegiatan terbukti dapat meningkatkan pengetahuan siswa karena hasil tes akhir diperoleh rataan sebesar 69.18. Maka, kartu bergambar dapat dikatakan efektif sebagai media edukasi untuk memilah sampah bagi siswa PAUD.