Pendampingan Pembuatan Video Profil untuk Konten Digital Marketing di Sekolah Islam Al Jannah

Main Authors: Wicaksono, Soetam Rizky, Nugroho, Didit Prasetyo , Setiawan, Rudy
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: Universitas Nusantara PGRI Kediri , 2022
Subjects:
Online Access: https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/PPM/article/view/16503
https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/PPM/article/view/16503/2587
Daftar Isi:
  • The application of digital marketing requires planning in displaying the advantages possessed by the product, like a school with many features and facilities that can not only be displayed in one image. So, they need video media that can display what is owned by the school. This also applies to Al Jannah Islamic School, which is located in Pakis District, Malang Regency. Based on the results of observations, surveys, and brainstorming, the school agreed and supported the service team's activities to carry out the process of making school profile videos for the benefit of digital marketing. This community service activity aims to produce a video profile that can show the competitive advantage so that it can be displayed in various digital marketing channels. The steps taken consisted of: (1) observation and survey, (2) the process of shooting and finishing the video, and (3) brainstorming for publication. While the outputs produced are (1) digital marketing material content in the form of video profiles, (2) changes in the mindset of school managers in determining CA, (3) assistance in publications on various media channels, and (4) assistance for awareness in digital marketing. The conclusions of this activity are: (1) the results and outcomes are by the situation analysis, (2) the targets set at the beginning have been completed efficiently, and (3) the assistance provided by the team can help school managers. 
  • Penerapan digital marketing membutuhkan perencanaan dalam menampilkan keunggulan yang dimiliki oleh produk tersebut. Seperti halnya sekolah yang didalamnya juga memiliki banyak fitur dan fasilitas yang tidak hanya bisa ditampilkan dalam satu gambar saja. Sehingga diperlukan media video yang mampu menampilkan apa yang dimiliki oleh pihak sekolah tersebut. Hal tersebut juga berlaku untuk Sekolah Islam Al Jannah yang berlokasi di Kecamatan Pakis, Kabupaten Malang. Berdasarkan hasil observasi dan survei serta brainstorming, pihak sekolah menyetujui dan mendukung aktifitas tim pengabdi untuk melakukan proses pembuatan video profil sekolah demi kepentingan digital marketing. Target dari aktifitas pengabdian masyarakat ini adalah menghasilkan video profile yang mampu menampikan competitive advantage, sehingga mampu ditampilkan dalam beragam kanal digital marketing. Langkah yang dilakukan terdiri: (1) observasi dan survei, (2) proses shooting dan finishing video, dan (3) brainstorming untuk publikasi. Sedangkan luaran yang dihasilkan yakni: (1) konten bahan digital marketing berupa video profile, (2) perubahan mindset pengelola sekolah dalam menetapkan CA, (3) pendampingan dalam publikasi di beragam kanal media, dan (4) pendampingan untuk awareness dalam langkah lanjutan digital marketing. Simpulan dari aktifitas ini adalah: (1) hasil dan luaran telah sesuai dengan analisis situasi, (2) target yang ditetapkan di awal berhasil diselesaikan secara efisien, dan (3) pendampingan yang dilakukan oleh pihak tim dapat membantu pengelola sekolah.