User experience on the Implementation of Virtual Reality as Learning Media for Children with Autism
Main Authors: | Soraya Isabella, Dea Ismy, Martono, Kurniawan Teguh, Eridani, Dania |
---|---|
Format: | Article info application/octet-stream Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Politeknik Caltex Riau
, 2020
|
Daftar Isi:
- Children with autism have a less response to stimuli that come from other people or circumstances that are around it so that children find it difficult to receive information from teachers about how to perform self-care skills compared to normal children their age. Therefore one type of learning media is needed to train the skills of children with autism in self-care. On the other hand, optimizing VR technology as a learning media about self-care for children with autism is still limited. This Human Centered Design (HCD) method is used in making User experience on VR as a learning media for children with autism. The flow of research starts from the study of literature, analysis of usage context, analysis of user needs, making solution designs, evaluating solution designs, results and conclusions. User experience Questionnaire (UEQ) was chosen as a measure and evaluation of application user experience because UEQ allows rapid assessment of a product and data analysis tools are available. The results of research conducted at SLB Negeri Semarang and SLB Putra Mandiri show the average value obtained from the evaluation of user experience applications using UEQ namely at Attractiveness of 1.41, Perspicuity of 1.80, Efficiency of 1.28, Dependability of 1 , 80, Stimulation of 1.49, Novelty of 1.39, and it can be concluded that the design according to the UEQ scale has a positive user experience because all scales above 0.8.
- Anak pengidap autisme memiliki respon yang kurang terhadap stimulus yang datang dari orang lain atau keadaan yang ada disekitarnya sehingga anak sulit untuk menerima informasi dari guru tentang bagaimana untuk melakukan keterampilan perawatan diri dibandingkan dengan anak normal seusianya. Maka dari itu dibutuhkan media pembelajaran untuk melatih keterampilan anak pengidap autisme dalam perawatan diri. Disisi lain, pengoptimalan teknologi VR sebagai media pembelajaran tentang perawatan diri untuk anak pengidap autisme masih jarang. Metode HCD ini digunakan dalam pembuatan User experience pada VR sebagai media pembelajaran untuk anak pengidap autisme. Alur penelitian yang dilakukan dimulai dari studi literatur, analisis konteks penggunaan, analisis kebutuhan user, pembuatan desain solusi, evaluasi desain solusi, hasil dan kesimpulan. User experience Questionnaire (UEQ) dipilih sebagai alat ukur dan evaluasi user experience aplikasi karena UEQ memungkinkan penilaian yang cepat dari sebuah produk dan sudah tersedia data analisys tools. Hasil penelitian yang diadakan di SLB Negeri Semarang dan SLB Putra Mandiri menunjukkan nilai rata-rata yang diperoleh dari hasil evaluasi user experience aplikasi menggunakan UEQ yaitu pada Attractiveness sebesar 1,41, Perspicuity sebesar 1,80, Efficiency sebesar 1,28, Dependability sebesar 1,80, Stimulation sebesar 1,49, Novelty sebesar 1,39, dan dapat dikatakan bahwa desain menurut skala UEQ memiliki user experience yang positif karena semua skala diatas 0.8.