HOAX, MEDIA SERTA ANALISIS WACANA
Main Author: | Bachtiar, Youna Chatrine |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Esa Unggul Jakarta
, 2019
|
Online Access: |
https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/Kom/article/view/2597 https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/Kom/article/view/2597/2235 |
Daftar Isi:
- Abstract Hoax is an English term that has been used in recent years by printed and electronic mass media in Indonesia. Based on the results of research, obtained the idea that the purpose of making hoax news is to change the image of a group/individual in the eyes of the public. Newsmakers deliberately construct existing realities by creating hoaxes to influence the ideology and perception of audiences. The vocabulary and grammar used contain a propaganda and persuasive element, which can affect audiences of readers in social media. Sentences that are used tend to be active, allowing readers to understand the meaning to be conveyed through the news hoax. Keywords: discourse analysis, news of hoax, social media  Abstrak Hoax merupakan istilah Bahasa Inggris yang pada beberapa tahun inidigunakan oleh media massa tercetak maupun elektronik diIndonesia. Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh gambaran bahwa tujuan dibuatnya berita hoax adalah untuk mengubah citra suatu kelompok/perorangan di mata masyarakat. Pembuat berita sengaja mengkonstruksi realitas yang ada dengan membuat berita hoax untuk mempengaruhi ideologi dan persepsi khalayak. Kosa kata dan tata bahasa yang digunakan mengandung unsur propaganda dan persuasif, yang dapat mempengaruhi khalayak pembaca di media sosial. Kalimat yang digunakan cenderung aktif, memudahkan pembaca memahami makna yang hendak disampaikan melalui berita hoax tersebut. Kata kunci: analisis wacana, pemberitaan hoax, media sosial