Communication for Tapis Business Development by the Young Generation through Tapis Jejama Kham MSME’s in Negeri Katon District Pesawaran Regency: Komunikasi Pengembangan Usaha Tapis oleh Generasi Muda melalui UMKM Tapis Jejama Kham di Kecamatan Negeri Katon Kabupaten Pesawaran

Main Authors: Trully, Dame, listiana, Indah, Rara
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Institut Pertanian Bogor , 2023
Subjects:
Online Access: http://journal.ipb.ac.id/index.php/jurnalkmp/article/view/46247
http://journal.ipb.ac.id/index.php/jurnalkmp/article/view/46247/25700
Daftar Isi:
  • Penelitian bertujuan mengetahui komunikasi pengembangan usaha UMKM dan minat generasi muda mengembangkan UMKM, dan menganalisis  faktor-faktor yang berhubungan dengan minat generasi muda mengembangkan UMKM.. Penelitian dilakukan dengan sengaja (purposive) pada UMKM Tapis Jejama Kham di Kecamatan Negeri Katon, Kabupaten Pesawaran. Pemilihan lokasi dilakukan dengan sengaja (purposive) dengan pertimbangan UMKM Tapis Jejama Kham merupakan sentra kampung tapis unggulan khas Provinsi Lampung yang telah memiliki Gedung Galeri Tapis sebagai pusat penjualan dan pelatihan pengrajin tapis dan beranggotakan generasi muda.  UMKM Tapis Jejama Kham juga memiliki banyak mitra binaan baik dari instansi pemerintah, swasta, maupun pendidikan termasuk Universitas Lampung.  Responden  adalah anggota kelompok UMKM Tapis yang berumur 16-30 tahun sebanyak 32 orang.  Analisis data  tujuan pertama dan kedua dianalisis  secara deskriptif kuantitatif menggunakan Cross Tabulation dan tujuan ketiga dianalisis  menggunakan Uji Rank Spearman dengan taraf signifikansi 0,20. Komunikasi pengembangan usaha UMKM Tapis Jejama Kham telah berjalan dengan baik.  Minat berwirausaha generasi muda termasuk dalam kategori tinggi. Variabel umur, pendidikan formal, dan motivasi berhubungan dengan minat generasi muda mengembangkan UMKM sedangkan pendidikan non formal, motivasi,  terpaan media dan dukungan instansi tidak memiliki hubungan dengan minat generasi muda dalam mengembangkan UMKM pada signifikansi 0,20.
  • This study aimed to determine the effectiveness of the communication strategies used for the business development, to identify the interest of the younger generation, and to  analyze the factors that influence the interest in entrepreneurship of the younger generation  The research was conducted in Negeri Katon District, Pesawaran Regency, and the study sample consisted of 32 members of the Tapis Jejama Khan MSME group. The study employed a quantitative descriptive method, utilizing the census technique for data analysis. The results indicate that the communication strategies used for the MSME Tapis business development have been effective. The younger generation's interest in entrepreneurship is high. Furthermore, the study revealed a significant relationship between age, formal education, and motivation with youth interest in entrepreneurship. However, there was no significant relationship between non-formal education, media exposure, agency support, and youth interest in entrepreneurship. In conclusion, the findings of this study suggest the need for continued communication and development efforts to ensure the growth and sustainability of MSMEs. Furthermore, policymakers and MSMEs can focus on developing specific entrepreneurial traits and enhancing formal education to facilitate the regeneration process and keep businesses growing and advancing.