Analisis Kinerja Traksi Roda Tipe Trek pada Tanah Basah Berlumpur Dalam di Bak Tanah

Main Authors: Taufiq, Muhammad, Mandang, Tineke, Hermawan, Wawan, Desrial
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: PERTETA , 2022
Subjects:
Online Access: http://journal.ipb.ac.id/index.php/jtep/article/view/41717
http://journal.ipb.ac.id/index.php/jtep/article/view/41717/24621
Daftar Isi:
  • Hand tractors with lugged wheels have difficulty when operating in wet and deep mud of paddy fields. To solve this problem, the wheels need to be replaced with tracks wheel type that have a much larger contact area. Data on traction performance characteristics of the track wheel type on muddy soil are required for design purposes, which can be obtained by testing the prototype of track wheel type on a soil bin. The objective of this research is to analyze the traction performance of the lugged track of wheel type on wet soil. The track wheel type with a length of 60 cm and a width of 20 cm will be tested in a soil bin filled with wet and muddy soil with a depth of 30 cm. The test will be carried out on variations in vertical loads of 9.5, 12.5, 15.5, 18.5, and 22.7 kg; horizontal loads of 1, 2, 3, and 4 kg; distance between of lugs of 12.70, 19.05, and 25.40 cm; and height of lugs of 5, 10, and 15 cm. Parameters observed in the test are sinkage, slip and traction efficiency. The test results show that the pull force and vertical force have a dominant effect on track sinkage, track slip, and tractive efficiency. The optimum track wheel type design has size a lug height of 10 cm and a distance between lugs of 19.05 cm result in a sinkage of 7.32 cm, slip of 14%, and tractive efficiency of 68.46%.
  • Traktor tangan dengan roda bersirip mengalami kesulitan saat beroperasi di lahan sawah yang basah dan berlumpur dalam. Salah satu solusi pada masalah ini yaitu dengan cara mengganti roda bersirip dengan alat traksi tipe trek bersirip yang memiliki bidang kontak jauh lebih besar. Data karakteristik kinerja traksi trek pada tanah berlumpur untuk kebutuhan desain dapat diperoleh dengan menguji prototipe roda trek di bak tanah. Penelitian ini bertujuan menganalisis kinerja traksi roda tipe trek bersirip pada tanah basah dan berlumpur dalam. Roda tipe trek dengan panjang 60 cm dan lebar 20 cm diuji di bak tanah yang berisi tanah pada kondisi batas cair dan berlumpur sedalam 30 cm. Pengujian dilakukan terhadap variasi beban vertikal 9.5, 12.5, 15.5, 18.5, dan 22.7 kg; beban horizontal 1, 2, 3, dan 4 kg; jarak antar sirip 12.70, 19.05, dan 25.40 cm; dan tinggi sirip 5, 10, dan 15 cm. Parameter yang diamati dalam pengujian yaitu ketenggelaman roda, slip, dan efisiensi traksi. Hasil pengujian menunjukkan bahwa beban tarik dan beban vertikal memiliki pengaruh yang dominan terhadap ketenggelaman roda, slip, dan efisiensi traksi. Desain roda tipe trek yang optimum memiliki ukuran tinggi sirip 10 cm dan jarak antar sirip 19.05 cm menghasilkan ketenggelaman trek 7.32 cm, slip trek 14.43% dan efisiensi traksi 68.46%.