Efektifitas Assertiveness Training untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP)
Main Authors: | Indraswari, Dini Ayu, Irtadji, Moh., Dwiastuti, Ike |
---|---|
Format: | Article info application/pdf |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Andalas
, 2018
|
Online Access: |
http://jip.fk.unand.ac.id/index.php/jip/article/view/30 http://jip.fk.unand.ac.id/index.php/jip/article/view/30/16 |
Daftar Isi:
- Abstract. This research is aimed to improve early adolescent student’s assertiveness. Hypotheses in this research is . Experimental research design is used by implementing randomized pretest-posttest control group design. The subjects are students of VIII SMPK at Malang, 30 students for experimental group and 30 students for control group. Assertiveness scale is used to measure the level of assertiveness which has 27 items with the realibility index is 0,729. Assertiveness training module has been written as the procedure to guide its process. Paired sample t-test and independent sample t-test are used to analyze the data. The results show significance score 0,000 < 0,005 that means there are differences between pretest-posttest and groups. Moreover, the effect size result shows 0,93 that means the treatment gives a big effect for student’s assertiveness. Therefore, it can be concluded that assertiveness training is effective to improve student’s assertiveness.
- Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan asertivitas siswa yang berada pada masa perkembangan remaja awal. Hipotesis dari penelitian ini adalah assertiveness training efektif dalam meningkatkan asertivitas siswa. Rancangan penelitian adalah eksperimental dengan desain randomized Pretest-Postest Control Group Design. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMPK X di Malang, 30 siswa untuk kelompok eksperimen dan 30 siswa untuk kelompok kontrol. Instrumen pengumpulan data berupa skala asertivitas yang berjumlah 27 aitem dengan indeks reliabilitas sebesar 0,729. Instrumen perlakuan berupa modul Assertiveness Training. Teknik analisis yang digunakan adalah uji beda paired sample t-test dan independent samples t-test. Hasil penelitian menunjukkan nilai Sig. (2-tailed) adalah 0,000 < 0,05 yang diartikan adanya perbedaan antara hasil pretest-posttest dan kedua kelompok. Penghitungan effect size diperoleh hasil 0,93 masuk dalam kategori efek besar. Dapat disimpulkan bahwa Assertiveness Training efektif dalam meningkatkan kemampuan asertivitas siswa. Kata Kunci : assertiveness training, asertivitas, siswa