Need Assessment untuk Pengembangan Buku Ajar Matakuliah Fisika SMA Disertai LKM Berorientasi Icare untuk Meningkatkan Kreativitas dan Keterampilan Sains Mahasiswa Pendidikan Fisika FMIPA Universitas Negeri Medan

Main Authors: Sinuraya, Jurubahasa, Wahyuni, Ida, Panggabean, Deo Demonta
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Sebelas Maret , 2017
Subjects:
LKM
Online Access: https://jurnal.uns.ac.id/prosidingsnfa/article/view/16372
https://jurnal.uns.ac.id/prosidingsnfa/article/view/16372/13160
Daftar Isi:
  • Abstract: This study is the first year of three years. This study aims to: (1) know the lecturer's perceptions of the use of ICARE-oriented Students Worksheet in textbooks, and (2) to describe the trend of student learning styles. The type of research used in the entire study is Research and Developmet (R & D). Research subjects are lecturers and Students in Basic of Mathematics and Sciences Group. The first year's study contains the need assessment, and the drafting of the initial draft of textbooks for high school physics courses with ICARE-oriented Students Worksheet. Data collection techniques used were questionnaire, observation, interview, and documentation study, and supported by logbook and focus group discussion (FGD). Data were analyzed descriptively qualitative. The results of the first year study obtained data on the initial conditions of sample 50 students and 10 lecturers Basic of Mathematics and Sciences Group are as follows: The results have been achieved is some description of the need to serve as a basis in developing textbook subjects physics high school, namely: lecturers' perceptions of the use of ICARE-oriented Students Worksheet in high school physics textbooks averaged 86.67 (much needed); with details of the introduction aspect of an average score of 90.55 (much needed), conecting an average score of 89.33 (very satisfactory), applying an average score of 81.33 (required), reflecting an average score of 81.00 (required) and extending an average score of 84.00 (required), and (2) based on self-assessment students' learning styles tend to be visual and kinesthetic in order of an average score of 74.00 and 66.50. Abstrak: Penelitian ini merupakan kegiatan tahun pertama dari tiga tahun. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengetahui persepsi dosen terhadap penggunaan LKM berorientasi ICARE dalam buku ajar, dan (2) mendeskripsikan kecenderungan gaya belajar mahasiswa. Jenis penelitian yang digunakan dalam keseluruhan penelitian ini adalah Research and Developmet (R & D). Subjek penelitian adalah para dosen dan Mahasiswa MIPA Dasar. Penelitian tahun pertama berisi tentang need assesment, dan penyusunan draft disain awal buku ajar mata kuliah fisika SMA disertai LKM berorientasi ICARE. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket, observasi, wawancara, dan studi dokumentasi, serta didukung dengan buku catatan lapangan/logbook dan focus group discussion (FGD). Data dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian tahun pertama diperoleh data mengenai kondisi awal dari sampel 50 orang mahasiswa dan 10 orang dosen MIPA Dasar adalah sebagai berikut: Hasil yang telah dicapai adalah beberapa deskripsi kebutuhan untuk dijadikan sebagai dasar dalam mengembangkan buku ajar mata kuliah fisika SMA, yaitu: (1) persepsi dosen terhadap penggunaan LKM berorientasi ICARE dalam buku ajar fisika SMA skor rata-rata 86,67 (sangat dibutuhkan); dengan rincian: penggunaan aspek introduction skor rata-rata 90,55 (sangat dibutuhkan), conecting skor rata-rata 89,33 (sangat memuaskan), applying skor rata-rata 81,33 (dibutuhkan), reflecting skor rata-rata 81,00 (dibutuhkan) dan extending skor rata-rata 84,00 (dibutuhkan), dan (2) berdasarkan penilaian diri gaya belajar mahasiswa cenderung visual dan kinestetik secara berurutan skor rata-rata 74,00 dan 66,50.