PENINGKATAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIK MELALUI PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK
Main Authors: | Haji, Saleh, Abdullah, M Ilham |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
STKIP Siliwangi Bandung
, 2016
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/infinity/article/view/190 http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/infinity/article/view/190/165 |
Daftar Isi:
- Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pencapaian dan peningkatan kemampuan komunikasi matematik siswa Sekolah Menengah Pertama Kota Bengkulu melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan non-equivalent control group design. Hasil penelitian sebagai berikut. Pembelajaran Matematika Realistik lebih efektif dalam pencapaian dan peningkatan kemampuan komunikasi matematik siswa dibandingkan pembelajaran konvensional. Besarnya pencapaian kemampuan komunikasi matematik siswa yang diajar melalui pembelajaran matematika realistik adalah 63,96 dan pembelajaran konvensional adalah 47,46. Sementara itu, besarnya peningkatan kemampuan komunikasi matematik siswa yang diajar melalui pembelajaran matematika realistik adalah 0,51 dan pembelajaran konvensional 0,24. The purpose of this study is to determine the achievement and improvement of students’ mathematical communication ability in Bengkulu City Junior High School through realistic mathematics learning. The method used is a quasi-experimental non-equivalent control group design. The results of this study as follows. The realistic mathematics learning is more effective in the achievement and improvement of students’ mathematical communication ability than conventional learning. The magnitude of the achievement of students’ mathematical communication ability in realistic mathematics learning is 63,96 and conventional learning is 47,46. Meanwhile, the magnitude of the improvement of students’ mathematical communication ability is realistic mathematics learning is 0,51 and conventional learning is 0,24